Winkelier zijn anno 2016

Fysieke winkel 
Je moet heden ten dage maar een winkel hebben. Hoe ga je in dit geval om met alle info die over je heen wordt gestort. Trek de kranten open en je leest alleen maar kommer en kwel. Zaken als de economische crisis, het veranderde koopgedrag van de consument, op opkomst van grote en vooral slimme superwebshops, modeketens die als maar grotere winkelpanden laten bouwen of witgoed en elektronica dat steeds meer via het internet wordt verkocht ten koste van de fysieke winkels.
Hoe kun je in vredesnaam nog op een bevredigende manier je eigen winkel bestieren?

Toch zijn er zeker lichtpuntjes. De klant heeft weliswaar meer aankoopkanalen tot zijn beschikking dan een paar jaar geleden (mede door het internet), maar toch gaat de voorkeur in de meeste gevallen uit naar de fysieke winkel. Dit alles heeft mede te maken met het feit dat de klant gewoon naar de stad wil om invulling te geven aan z’n behoefte aan fun, gezelligheid, plezier en recreatie. Een stad zou zich dan ook meer dan ooit hierop moeten gaan richten, maar dit effe ter zijde.
Hetgeen nu speelt is dat de consument steeds meer in een wachtstand wordt gezet. Enerzijds door het geweldige aanbod op internet en anderzijds door de constante staat van uitverkoop in menige winkelstraat. De prijsverschillen zijn voor bepaalde goederen behoorlijk. Een gemiddelde klant voelt zich al snel dief van eigen portemonnee indien een product in de winkel duurder is dan op internet. Vaak zal dezelfde klant toch proberen het product in de winkel aan te schaffen. Hiervoor gaat hij de onderhandeling aan met de winkelier. Voor deze laatste een positief signaal dat ondanks het goedkopere internet de klant toch kiest voor de fysieke winkel omdat hij:

1. het product kan zien
2. het product kan vastpakken / passen
3. het product kan beoordelen
4. direct vragen kan stellen over het product
5. direct tot z’n beschikking heeft / direct meenemen

Belangrijk is dat de winkelier hiervoor openstaat omdat voor steeds meer klanten de winkelprijs niet heilig is. Elke prijs is in zijn ogen onderhandelbaar. Als onderbouwing gebruikt deze z’n smartphone waarmee hij duidelijk maakt én het bewijs levert waar het product gekocht kan worden en tegen welke prijs. Het is van belang dat de winkelier in dit geval z’n toegevoegde waarde kan aantonen:
 

  • beleving en gezelligheid in de winkel
  • productkennis en advies
  • garantie & service
  • direct leveren
  • op maat maken (in geval van kleding)
  • vervangend product bij defect (ingeval van een duurzaam product)
  •  
     
    Online verkoopkanaal
    Naast bovenstaande problematiek wordt menig winkelier een paar keer per maand benaderd om deel te namen aan een of andere APP, webshop of ander online platform. Dit alles kost veel geld en vaak is niet meetbaar in hoeverre deelname zorg gaat dragen voor meer omzet. Toch zijn deze initiatieven een goed alternatief indien men niet beschikt over een eigen webshop of andere online aanwezigheid.
    Participatie op het internet is van wezenlijk belang omdat momenteel 70% van alle consumenten zich oriënteert op het internet alvorens over te gaan tot een aankoop. Echter, veel retailers kunnen onvoldoende budget vrijmaken voor het realiseren van een redelijk tot goed vindbare eigen website / webshop. Daarom ben ik een fervent voorstander van het ontwikkelen van regionale / provinciale platforms onder één naam / branding / merk met een doorverwijzing naar de deelnemers (winkeliers) op productniveau. Een soort van regionale vergelijkingssite / regionaal online winkelcentrum / online etalage. Consumenten hebben hier behoefte aan en het biedt de winkelier de mogelijkheid om zich digitaal te presenteren aan het publiek.

    Status Quo! Nederland telt 205.000 winkels. Indien al deze winkels binnen nu en 5 jaar een plek op het internet gaan claimen, kun jij je wel voorstellen waar dat uiteindelijk toe leidt. Op Google kijkt de consument niet verder dan pagina 3. In totaal heeft men dan 30 tot 40 aanbieders van een bepaald product gezien (plm. 10 per pagina). Ga er maar van uit dat dit óf pure players zijn óf winkelketens. Maar in elk geval weinig of geen zelfstandige retailers. Op regionaal of provinciaal niveau kan een zelfstandige retailer tegen veel minder kosten zich sneller en met meer succes etaleren op een platform dat speciaal voor de zelfstandige retail wordt ontwikkeld (ketens zijn namelijk uitgesloten). Denk hierbij aan 1 tot 2 platforms per provincie. Allen worden ze gebrand onder een eigen naam / merk met een doorverwijzing naar de deelnemende winkelier. Onderzoek wijst uit dat consumenten hier behoefte aan hebben. Deze willen namelijk niet elke webshop afzonderlijk benaderen. Ze willen een duidelijk overzicht om een vergelijk te kunnen maken. Liefst in de eigen regio omdat ze dan kunnen kiezen, óf via het internet kopen óf naar de winkel gaan. De platforms worden groots gepromoot en communiceren met de consument waardoor de traffic naar de winkels wordt bevorderd.

    Webshop ontwikkelaars zouden zich meer moeten focussen op hetgeen de klant wil en niet zozeer op wat ontwikkelaars / ondernemers willen. Vooral ontwikkelaars  willen zoveel mogelijk portals / webshops maken voor zoveel mogelijk ondernemers. Inmiddels is duidelijk dat 35% van alle webshops verlies lijden, 30% nog nooit winst heeft gemaakt, 20% niet kan leven van de winst, 14% het goed doen en 1% een giga omzet realiseert. Helaas zijn de meeste webshops voor consumenten niet interessant vanwege het geringe productaanbod (nicheproducten uitgezonderd). Deze wil namelijk snel een product kunnen vinden én kunnen vergelijken.

    Een regionale portal biedt in elk geval meer kans dan een eigen webshop.
    Mijn idee is dat elke ondernemer wordt voorzien van een eigen webshop die uiteindelijk deel uitmaakt van de regionale portal. M.a.w. alle webshops tezamen vormen de regionale portal. Hierdoor heeft de winkelier 3 verkoopkanalen:

    1. de fysieke winkel
    2. de eigen webshop
    3. de regionale portal
     
    Conclusie
    Men moet maar winkelier zijn en keuzes moeten maken die het voortbestaan van de eigen winkel beïnvloeden. Belangrijk is dat retailers zich gaan verdiepen in e-commerce waardoor deze met het verkregen inzicht in staat is om besluiten te nemen over de toekomst van de winkel én het eigen ondernemerschap. Met de juiste kennis en een gezonde portie ondernemendheid kan men al erg ver komen. E-commerce negeren is geen optie en staat gelijk aan het beëindigen van het ondernemerschap. Retailers moeten “echte” ondernemers worden: “alleskunners”.

    Blog archief