Is overheid mede schuld aan leegstand winkels?

Veel steden hebben te maken met een afnemend aantal bezoekers. Natuurlijk draagt de economische crisis en de opkomst van het internet hieraan bij. Toch zijn er steden die ondanks deze ontwikkelingen hetzelfde aantal bezoekers weten te trekken of zelfs meer.
Dit alles heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat sommige winkelsteden duidelijk inzetten op beleving. Men werkt hieraan door de stad duidelijk te positioneren. De stad presenteert zich niet alleen in een aantrekkelijke verschijningsvorm maar zorgt evenzo voor een aantrekkelijk aanbod op het gebied van winkels en vertier. Alleen zo kan men de bezoeker/consument aan zich binden.
 
Winkelen gaat om totale beleving
Een groot winkelgebied alleen is niet voldoende om publiek te trekken. Af en toe een modeshow, een enkele bloembak of een klein presentje voor iedere bezoeker is dit evenmin. Het gaat vooral om de totale beleving. De aantrekkelijkheid van het centrum vanwege de aanwezigheid van een of meerdere parken, musea, zitgelegenheden, onthaastvoorzieningen, veel groen, mooie bestrating en aanlooproutes en een goede verhouding tussen horeca en winkels. Naast natuurlijk een grote diversiteit aan winkels. Menige stad ontbreekt het aan de wil om hierin te investeren. Voor het uitbreiden van het aantal vierkante meters winkeloppervlakte legt men eerder het oor te luister dan voor het opknappen van een bestaand centrum naar het niveau dat de gemiddelde consument van een winkelstad verwacht.
 
Waarom bezoekers wegblijven
Echter, het ontbreken van de belevingsfactor van menige stad is niet de enige reden waarom bezoekers wegblijven. Zelf denk ik (heb ik overigens niet onderzocht, wellicht een aandachtspunt voor gemeenten) dat het beleid van overheid en gemeenten mensen minder mobiel maakt om naar de stad te gaan. Het is mogelijk dat men om de volgende redenen minder naar de stad gaat:
 

  • Veel parkeervoorzieningen zijn ver weg van het centrum (er zijn in elk geval te weinig voorzieningen in het centrum).
  • De parkeertarieven vormen steeds meer een barrière (vanwege de vele leegstand zijn garages “genoodzaakt” de tarieven te verhogen wat vervolgens weer meer leegstand in de garages teweegbrengt).
  • Het openbaar vervoer is ontoegankelijk. Veel autobezitters en senioren hebben geen ov-jaarkaart. Het kost teveel moeite om deze aan te schaffen voor de enkele keer dat men met het openbaar vervoer naar de stad gaat. Bovendien geeft het veel gedoe met de instaptarieven als je dit niet gewend bent. Een los buskaartje kopen is wel handig maar te duur.
  • Het openbaar vervoer in Nederland is gewoon te duur.  Indien men gebruik maakt van een dagkaart in Midden-Limburg (Thorn-Roermond) en het gezin bestaat uit  pa, ma, een kind van 9 en een van 12. Dan kost een retourtje stad €16,50 (kind van 9 reist gratis).
  • Maakt men gebruik van de ov-jaarkaart, is het opstaptarief €0,87 en daarna €0,165 per kilometer. Een enkele reis van Thorn naar Roermond (15 km) kost uiteindelijk €3,34 per persoon, €6,64 voor een retour. Uitgaande van bovengenoemd gezin, kost een dagje naar de stad 3 x €6,68 = €20,04.
  • Maakt men gebruik van de auto, dan kost een dagje stad (Thorn-Roermond / 4 uur aanwezig) 3 liter benzine en 4 uur parkeren (3 x €1,64) + (4 x €2) = €12,92.
  •  
     
    Uitgaande van deze prijzen kan ik me voorstellen dat mensen minder snel genegen zijn om even naar de stad te gaan. Dat even naar de stad kost gewoon teveel geld. Zeker nu iedereen op de kleintjes let en er meer gezinnen dan ooit financieel afhankelijk zijn van een uitkering (werkeloos, bijstand, pensioen, arbeidsongeschikt) of moet letten op de kleintjes vanwege de schulden die men heeft (veel huizen staan onder water).
    Indien men slechts voor een kleine aankoop naar de stad moet, is het internet een perfect alternatief. De kosten voor bezorging (welke steeds meer gratis zijn) wegen niet op tegen de kosten van vervoer/parkeren en de tijd die men kwijt is.

    Een stad zonder toegevoegde waarde met betrekking tot beleving, gezelligheid en recreatie wordt als eerste door het publiek genegeerd.

    Blog archief