Hebben webshops nog een toekomst?

In Nederland zijn plm. 150.000 zelfstandige en ambulante detailhandelaren, webshops en winkelketens actief. Bij elkaar beschikken deze over plm. 200.000 winkels (hiermee heeft Nederland een van de grootste winkeldichtheid van Europa). Indien 150.000 winkeliers kiezen voor een eigen webshop, dan kunt u zich voorstellen dat het erg  dringen wordt voor een vindbare plek op het internet. Temeer omdat bv. Google slechts 10 aanbieders laat zien op een pagina en de klant slecht 3 tot 4 pagina’s bekijkt. Vandaar dat nu al het leeuwendeel van de ruim 50.000 webshops niet wordt gevonden. Wil men gevonden worden, dan dient men de strijd aan te gaan met het grootkapitaal van de pure-players als wehkamp.nl, bol.com, coolblue.nl, zalando.nl enz. of de winkelketens als blokker.nl, kruidvat.nl, hema.nl, hm.nl enz. Voor een gemiddelde zelfstandige retailer een ongelijke en financieel onhaalbare strijd.

Nu een antwoord op de vraag: Hebben webshops nog een toekomst?
 
Nee!
Als de webshop wordt ingezet om te concurreren met de grote spelers lijkt me dat op voorhand een verloren strijd (behoudens niche-producten). Er zijn nu al 50.000 webshops. Als de consument zich oriënteert op het internet en zoekt naar een bepaald artikel, gebruikt deze hiervoor kanalen als Google, Bing, Beslist.nl, Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl of de andere bekende zoekmachines / vergelijkingssites. Om via deze kanalen gevonden te worden, moet een gemiddelde winkelier zoveel investeren dat de kosten gewoonweg niet zijn terug te verdienen. Sterker nog! Deze wórden niet terugverdiend. Niet voor niets dat de meeste webshops verlies, geen of nauwelijks winst maken.

Mijns inziens heeft het dan ook geen zin een webshop te beginnen zonder een vast klantenbestand dan wel een fysieke winkel. Er valt gewoon niet te concurreren tegen het grootkapitaal van de pure players en winkelketens.
 
Ja!
Een webshop is alleen interessant voor (web)winkeliers die klantenbinding hoog in het vaandel hebben. Winkeliers die middels de webshop of een ander e-commercekanaal in contact blijven met hun klanten en weten wat deze willen, hebben veel meer profijt van dit online kanaal. De moderne consument wil nu eenmaal offline én online. Het is van belang dat de winkelier niet alleen inzet op de groei van de webshop / digitale etalage maar vooral op de groei van z’n digitale klantenbestand. Met dit bestand is deze in staat om met zijn eigen, bekende klanten te communiceren over kortingen, aanbiedingen, uitverkoop, nieuwe collectie, diensten, menukaart enz. Al helemaal indien men gaat samenwerken en inzet op initiatieven die zich regionaal & provinciaal manifesteren.
 
Het heeft geen zin om te concurreren met de superwebshops op vindbaarheid of prijs. Beter kan men concurreren met de fysieke winkel door klanten te ondersteunen bij hun aankoop en in te zetten op zaken als service, garantie, beleving, onderscheidend vermogen, toegevoegde waarde, gezelligheid en gastheerschap. Dit alles vindt de consument niet bij die grote webshops of in de gemiddelde ketenwinkel. Hier ligt naar mijn mening niet alleen een geweldige uitdaging voor de retail, hier ligt vooral de krácht van de zelfstandige retail.

Blog archief