Retail moet samenwerken!

Eigen webshop? 
Met de komst van grote landelijke (vaak internationale) webshops én de bekende winkelketens die zich steeds prominenter gaan manifesteren met een webshop, is het voor een zelfstandige retailer belangrijk dat deze regionaal/provinciaal gaat samenwerken. Het spreekt voor zich dat de moderne ondernemende retailer moet beschikken over een webshop. De consument moet namelijk kunnen zien wat een winkel te bieden heeft én tegen welke prijs. Vaak vinden retailers dit vervelend omdat deze nog voordat de klant in de winkel komt moet concurreren met andere winkels op basis van de prijs. Maar toch!

Zelfs retailers die op dit moment een webshop hebben, hebben slechts een kleine voorsprong. Waarom kleine? De winkel is vaak niet te vinden op internet. Al pratend met deze ondernemers blijkt dat ze hevig teleurgesteld zijn in de opbrengsten vanuit de webshop. Zeker als de omzet wordt afgezet tegen de kosten die men heeft moeten maken.

Uit mijn onderzoek blijkt dat de retailer, wil deze zich op het internet profileren, het met een webshop alleen niet redt. Als deze het niet aandurft om kosten te maken om de vindbaarheid op het internet te vergroten, kan deze de webshop net zo goed achterwege laten. De webshop kost in dit geval alleen maar geld. Als men toch kiest voor een webshop, moet men ook de volgende stap zetten. Het vergroten van de vindbaarheid! Hier zijn bedragen mee gemoeid van snel €500 tot €2.500 per maand (en zelfs meer). E.e.a. is afhankelijk van wat jezelf kunt of wilt doen en wat je uitbesteedt.

De huidige consument wíl nu eenmaal geïnformeerd worden en raadpleegt hiervoor het internet. Deze tendens zet zich door en is niet meer te stoppen. Als deze jouw webshop niet vindt, is dit een gemiste kans. De nieuwe generatie consumenten die zich op dit moment aandient shopt steeds meer via internet en gebruikt hiervoor de laptop, smartphone en tablet. Het heeft geen zin deze ontwikkeling te negeren. Negeren staat uiteindelijk gelijk aan het accepteren van een dalende omzet.

Regionaal internetplatform
Elke regio of elke provincie zou moeten werken aan een eigen platform om de retailer in het bewuste gebied te promoten. Hoe groter het aanbod van producten, hoe gevoeliger de consument er voor is om dit platform (blijvend) te bezoeken. Tenslotte gaat er niets boven CLICK & BRICKS. Dit voordeel heeft de retailer ten opzichte van de landelijk opererende webshops welke het moeten doen zonder eigen zichtlocaties. Indien de retail zich niet sterk maakt voor een dergelijk platform, is er straks alleen nog maar ruimte voor grote internetaanbieders. Met alle gevolgen van dien!

Uitgaande van het winkelgedrag van de moderne consument kan men stellen dat deze zich in bijna alle gevallen informeert via het internet alvorens tot een aankoop over te gaan. Men kan er gemakshalve van uitgaan dat deze niet elke afzonderlijke webshop zal bezoeken in zijn jacht op een bepaald product. In Nederland zijn ruim 140.000 retailers actief, indien deze allen een webshop zouden hebben is het “landschap” niet te overzien.
Er zijn in Nederland een paar honderd webshops te vinden die absoluut succesvol zijn. Onderstaand een overzicht van slechts 25 webshops in Nederland die werkelijk alles kunnen leveren wat er maar te koop is. Deze worden dan ook als eerste bezocht:
bol.com, wehkamp.nl, zalando.nl, coolblue.nl, blokker.nl, managementboek.nl, zooplus.nl, mediamarkt.nl, bruna.nl, allergiewinkel.nl, bobshop.nl, vimodos.nl, freerecordshop.nl,  omoda.nl,  siebel.nl, hunkemoller.nl,  kadoshop.nl, perrysport.nl, dress-for-less.nl, neckermann.com, vd.nl, debijenkorf.nl, mycom.nl en dixons.nl.

Bij al dit “webshopgeweld” is de kleine webshop van de zelfstandige retailer op internet feitelijk onvindbaar. Wil deze toch gevonden worden, dient er behoorlijk geïnvesteerd te worden op de vindbaarheid op internet. Echter, deze bedragen kan geen enkele zelfstandige retailer betalen. We praten dan over duizenden euro’s paar maand.

Blog archief