Retail reageert laks op internetontwikkelingen

Uitverkoop
Vanwege de toenemende invloed van de landelijke webshops, de winkelketens, de economische crisis maar vooral het veranderde koopgedrag van de consument, staat de retail onder grote druk om nieuwe (winkel)strategieën te bedenken. Helaas weten retailers er vaak maar één te verzinnen: DE UITVERKOOP.
Men heeft niet eens meer in de gaten dat men dit zó vaak (moet) doet dat de consument nauwelijks nog een product koopt voor de volle prijs. Het is namelijk een kwestie van wachten totdat de volgende uitverkoop een feit is. Aangezien men geen dief is van de eigen beurs, wordt de aankoop uitgesteld tot het volgende uitverkoopmoment. Feitelijk maken de zelfstandige retailers elkaar onderling kapot door zonder overleg het instrument “UITVERKOOP” in te zetten. Men kiest uitsluitend voor zichzelf i.p.v. het collectief. Elkaar beconcurreren i.p.v. samenwerken. De grote webshops, winkelketens en de crisis doet de rest. 
De constante staat van uitverkoop is uiteindelijk het failliet van de zelfstandige retailer.

Initiatieven
Inmiddels worden er vele initiatieven over de retail uitgerold. Alles met maar één doel: de retail te laten samenwerken waardoor men aansluiting krijgt met “het nieuwe winkelen” en vooral het internet. Helaas zijn de meeste van deze initiatieven vooral lokaal met de focus op de smartphone en/of tablet. Op zich is hier niets verkeerd mee! Echter, de gebruikers van deze media zijn vooral de jongeren.  Deze lopen door de stad en hebben hun smartphone paraat. Ouderen doen dit véél minder. Dertig-plus en daarboven (de groep met geld) gebruikt de tablet en de computer vooral om zich op internet te oriënteren of aankopen te doen. De smartphone is voor deze groep op dit moment nog geen issue. Al zeker niet om zich te laten overhalen om fysieke winkelaankopen te doen. Op termijn zal de smartphone zeker een meer belangrijke functie gaan krijgen (showrooming/jacht op aanbiedingen). Maar voor nu lijkt het nog te vroeg om het succes van de winkel te laten afhangen van alleen de smartphone.

Waardecreatie winkel
Voor een winkelier wordt het steeds belangrijker om te beschikken over een webshop. Een succesvolle webshop in combinatie met een winkel (multichanneling / clicks & bricks) draagt bij aan de waardecreatie van de onderneming. Een succesvolle webshop is er een die de consument op het internet snel kan vinden. Het gros van de huidige webshops van winkeliers is op het internet nagenoeg onvindbaar. Als de naam van de winkelier niet bekend is, wordt de webshop niet gevonden. Als de webshop al wordt gevonden, zijn het vaak de reguliere vaste klanten. De webshop is vooral bedoeld om producten te presenteren aan consumenten die niet behoren tot het reguliere klantenbestand.  Middels de webshop kan men laten zien wat men zoal verkoopt óf kan leveren. De oriënterende klant vindt dit belangrijk. De landelijke webshops en winkelketens hebben dit als eerste begrepen en hun aanbod en klantenbenadering daar op aangepast.

Gebrek aan kennis
Het gros van de zelfstandige winkeliers heeft verzuimd kennis en kundigheid te ontwikkelen om de aansluiting met de consument via het internet te maken. Helaas! Onbekend maakt blijkbaar onbemind. Ze zijn hierdoor voor 100% afhankelijk van de passanten in de winkelstraat. Bovendien denkt men dat internetluchtbel aan hen voorbij gaat en de consument uiteindelijk kiest voor het persoonlijke contact. De consument echter ziet dit heel anders. Deze gaat voor gemak en comfort. Inmiddels zijn er ondernemers die experimenteren met Facebook & Twitter. Echter de wijze waarop men dit doet is vaak amateuristisch. Het mag niets kosten. De consument wordt hierdoor niet voldoende geprikkeld.

Toegevoegde waarde
“Naar de stad gaan” betekent voor de consument niet persé  “winkelen”. Naar de stad gaan is eerder een vorm van recreatie. Volle winkeltassen en het vele sjouwen verstoren dit gevoel. Om de consument toch zover te krijgen dat deze aankopen doet, moet de winkel meer dan ooit z’n toegevoegde waarde bewijzen. Want waarom zou de consument nog in een winkel zijn aankopen doen? De gemiddelde winkelier heeft hier geen passend antwoord op. Het gevolg is dan ook dat steeds meer via het internet wordt aangekocht. Deze aankoopkanalen zien er aansprekend en betrouwbaar uit, geven veel productinfo, hebben geweldige retouren voorwaarden én zijn 24/7 bereikbaar. Als een winkelier niet kan aantonen te beschikken over toegevoegde waarde óf niet beschikt over een vindbare webshop, loopt deze het risico de slag om de consument te verliezen. Vooral de kleine zelfstandige winkelier heeft hier last van. Alléén is deze niet in staat met passende oplossingen te komen. Samenwerken is het devies. Het ontkennen of het negeren van deze ontwikkelingen staat gelijk aan het ten grave dragen van de eigen winkel. 
 
Het is gewoon een kwestie van aanpassen of stoppen.

Blog archief