Buitenlandse bedrijven nemen Nederlandse retail over!

Meer superwebshops in buitenlandse handen
Misschien een boute stelling van mij. Maar toch! Veel van de grote landelijke webshops zijn in buitenlandse handen. Het succes van deze webshops draagt weinig bij aan de Nederlandse economie. Het geld wordt alleen op een andere manier rondgepompt. Punt van aandacht is dat deze internationale web-retailers het hele Nederlandse retail-stelsel overhoop gooien. Gevolg: veel winkelsluitingen en werkelozen.

Winkelcentra lopen leeg vanwege de leegstand van winkels. Leegstand werkt namelijk leegstand in de hand. Hierdoor wordt het stadscentrum steeds minder aantrekkelijk en blijft de consument uiteindelijk weg. Met alle gevolgen van dien. Als de zelfstandige retail, maar ook de consument, hier niets tegenover zet valt er op termijn wellicht niets meer te kiezen. Grote winkelketens en webshops beheersen de markt en daarmee de marktprijzen. Nog vervelender is dat vanwege de toename van de internetverkopen in ons land er steeds meer grotere (buitenlandse) spelers op de Nederlandse markt komen. Binnenkort opent Amazon haar webwinkel in Nederland. Er zullen er nóg meer volgen.
Door het succes van de internetverkopen sluiten steeds meer winkelketens “onrendabele” winkels. Dit werkt leegstand, een onaantrekkelijk winkelcentrum en weer minder bezoekers in de hand.

De zelfstandige retail heeft het nakijken indien deze geen actie onderneemt. Sterker nog, de grote webshops doen hun stinkende best om het de zelfstandige retailer zo moeilijk mogelijk te maken. Dit alles met maar één doel: ze uit de markt drukken. Uiteindelijk geeft hen dit de ruimte om zelf de prijsstelling van de producten te bepalen. De consument kan ervan uitgaan dat deze er niet goedkoper op worden. Het is nu aan de retail om met een antwoord te komen.
 
Click & Bricks
Vanwege de aanwezigheid van de zelfstandige retailer worden grote webshops en winkelketens nu nog gedwongen om met hun prijzen te stunten. Ze kunnen namelijk nog niet echt concurreren met de “clicks & bricks” van de winkeliers. Temeer ook omdat de meeste consumenten toch nog gaan voor de beleving. Men wil de producten voelen en aanraken. Men wil advies van een deskundige. Maar anderzijds: ze willen niet teveel betalen of tenminste niet het gevoel hebben dat ze dief zijn van de eigen beurs. Juist op dit laatste gevoel spelen de landelijke webshops in. Hierdoor veroveren ze beetje bij beetje een steeds groter deel van de markt vanwege de snelle leveringen, het gemak van aankopen, de bereikbaarheid, het assortiment en vaak ook de prijs. Dat de marge hierdoor onder druk staat wordt ingecalculeerd. Belangrijk is dat ze het een tijd kunnen uithouden totdat een groot deel van de zelfstandige retail is geëlimineerd. Uiteindelijk wordt de consument hierdoor steeds meer aangewezen op de landelijke webshops. Deze zijn nú weliswaar nog goedkoper, maar zodra een groot deel van de retail is verdwenen zal de consument dit gaan merken aan de hogere prijzen die men gaat betalen voor de webshopproducten.

Samenwerken
Neem nou Zalando! Hoe lang houdt een bedrijf het vol om bij een omzet van 1 miljard euro 90 miljoen euro verlies te draaien.  Wellicht trekt men hiervoor een aantal jaren uit, maar uiteindelijk moeten er toch zwarte cijfers gerealiseerd worden. Hoe? Door geweldige prijs- en leveringsvoorwaarden te ontwikkelen probeert men de consument aan zich te binden en daarmee een groot deel van de retail te elimineren. Misschien dat er op termijn zelfs een paar premiumshops in het land worden geopend.
Maar houdt ook Bol.com in de gaten. Deze webshop is overgenomen door Albert Heijn. AH heeft door deze overname van de ene op de andere dag de beschikking over een verkoopkanaal voor non-food artikelen.  Dit alles naast natuurlijk meer dan 750 uitgiftepunten. Uiteraard zal AH alles in het werk stellen om de consument de bestelde  Bol.com-producten te laten afhalen bij de AH-afhaalpunten (lees: AH-winkels). Als men dan toch daar is, is de kans groot dat men ook de overige boodschappen even doet. Prima strategie! Levensgevaarlijk voor de retail! Temeer omdat Bol.com zich steeds meer gaat richten op de verkoop van artikelen die de consument dagelijks nodig heeft zoals persoonlijke verzorging, huis, dier, tuin enz.  Bol.com springt in markten die de zelfstandige retailer laat liggen omdat deze bang is. Bang om extra werk te verzetten! Bang om extra investeringen te doen! Het gevolg is dat een groot deel van de retailers uiteindelijk de concurrentiestrijd verliezen en het loodje leggen.
Het antwoord van de zelfstandige retail kan er maar één zijn: SAMENWERKEN!

Samen aansprekende internet-initiatieven opzetten. Niet lokaal, maar regionaal.

Blog archief