Retailer investeert & innoveert nauwelijks

Gelukkig zijn er uitzonderingen, maar desondanks durf ik te stellen dat de gemiddelde zelfstandige ondernemer veel te weinig werk maakt van e-marketing / e-commerce. Wegens het ontbreken van een duidelijke bedrijfsfocus, een toekomstgericht verdienmodel en een eigen doelgroep heeft men vaak geen idee hoe men de winkel / het bedrijf het beste kan promoten. Daarom zijn de meeste ondernemers gefocust op de klant die toevallig de winkel of het bedrijf bezoekt. Hun ondernemerschap laten ze volledig over aan “toeval”. In plaats van het heft in eigen handen te nemen laat men het initiatief niet alleen over aan de consument maar ook aan de concurrent.

“Echte” ondernemers zijn altijd met hun bedrijf bezig en onderzoeken alle mogelijkheden om niet alleen een klantenstroom op gang te brengen, maar deze klanten ook permanent aan zich te binden. Deze ondernemers zijn zich ervan bewust dat alleen met eigen vaste klanten het voortbestaan van het bedrijf is gegarandeerd. Ondernemers die zichzelf in de wachtmodus zetten, en wachten op de passant die het bedrijf aandoet en hopelijk iets koopt of er een opdracht plaatst, gaan het niet redden.

Mijn ervaring met ondernemers is dat werken aan de toekomst bij hen weliswaar hoog in het vaandel staat, maar dat ze niets investeren om dit te realiseren. Investeringen worden gezien als kosten en niet als kansen. Dit laatste heeft te maken met een gebrek aan visie over hoe hun bedrijf er over 5 jaar moet uitzien. Ze ondernemen van dag tot dag en zien hun klanten wegblijven, hun omzet dalen en de waarde van hun bedrijf afnemen.Deze passiviteit zal menig ondernemer uiteindelijk de das omdoen. Meer dan ooit wordt van ondernemers verwacht dat ze weer gaan ondernemen. Ondernemen is risico nemen, vooruitzien. Anticiperen op de ontwikkelingen die gaande zijn. Niet de schuld bij anderen neerleggen, maar uitgaan van de eigen sterkte. Niet bij de pakken neerzitten, maar doorzetten. Ook bij tegenslag de zaken niet hun beloop laten. Ondernemers moeten de regie weer in eigen handen nemen.

Ik heb vaak het gevoel dat ondernemers niet meer succesvol durven te zijn en zich neerleggen bij de waan van de dag. En als ze al succesvol willen zijn, mag dit niets kosten. Men beroept zich in veel gevallen op het gebrek aan kennis, tijd en kapitaal. Het hebben van geld is natuurlijk essentieel om zaken te kunnen veranderen. Echter, door de tijd anders in te delen en het eigen kennisniveau naar een hoger plan te brengen is men al in staat om veel noodzakelijke veranderingen door te voeren. Bovendien kan men door slim met geld om te gaan en zich goed te oriënteren op de vele online marketingtools die worden aangeboden, het eigen bedrijf een geweldige boost geven.

Niets doen is de allerslechtste optie!
Vroeger werd ons al geleerd dat de lasten voor de baten gaan. Echter, menig ondernemer is de laatste jaren verwend en heeft met betrekking tot marketing met weinig investeringen en dito inspanningen altijd een leuke omzet weten te realiseren. Nu, ingehaald door de nieuwe realiteit en het veranderde koopgedrag van de consument, weten ze vaak niet meer wat “echt” ondernemen is. Bijna elke inspanning die men moet leveren op een terrein dat hun niet echt bekend is (internet) is er een teveel.

ONDERNEMERS MOETEN WEER GAAN ONDERNEMEN!

Blog archief