Permanente staat van uitverkoop is veel winkeliers doorn in het oog!

Niet alleen de winkeliers is dit een doorn in het oog. Ook bij de consument roept dit ergernis op. Heb je onlangs nog een aankoop gedaan in een mooie kledingzaak, zie je bij dezelfde zaak een week later alles in de uitverkoop voor 50%. Een logisch gevolg is dat je als consument steeds meer een afwachtende houding aanneemt en een volgende aankoopwens in de wachtkamer zet totdat er weer een uitverkoop komt. Gezien de snelheid waarmee deze elkaar opvolgen, hoeft men niet lang te wachten.

Vanwege deze consumentenopstelling wordt het steeds moeilijker om producten voor de officiële winkelprijs aan de man of vrouw te brengen. Bovendien lopen winkeliers het risico hun vaste klanten te verliezen omdat de “koopjesjagers” beter af zijn. Ook de vaste klant is uiteindelijk niet graag dief van eigen beurs. Deze haakt uiteindelijk af met het gevoel altijd de volle mep te betalen terwijl anderen er met de “winst” vandoor gaan.

Een ander signaal dat vooral de fashionindustrie hiermee afgeeft is dat de winstmarges op kleding en schoenen blijkbaar aanzienlijk zijn. Wie is straks nog bereid de volle winkelprijs te betalen als blijkt dat de retail hetzelfde product met gemak voor meer dan 50% afprijst?
 
Het is noodzakelijk dat ondernemers de uitverkoopmomenten beter op elkaar gaan afstemmen. Nog belangrijker is het om dat niet meer dan 2 of 3 keer per jaar te doen. De detailhandel maakt zich volstrekt ongeloofwaardig om zo vaak als men dat nu doet alles in de uitverkoop te gooien. Het is een kwestie van tijd en de consument betaalt nooit meer de oorspronkelijke winkelwaarde. Deze heeft namelijk een zekerheid: "Wacht 4 weken en er is uitverkoop". 
 
Veel beter en meer voor de hand liggend is het om met de vaste klanten te communiceren over een pre-sale. Maar ook in dit geval niet meer dan 2 of 3 keer per jaar. Vaste klanten hebben het voorrecht om als eersten de producten tegen een aantrekkelijk bedrag aan te kopen. Zo houd je de koopjesjagers buiten de deur en beloon je de vaste klanten. De restanten kun je altijd nog aanbieden aan de koopjesjagers. Door je producten als eerste aan de vaste klanten aan te bieden creëer je een situatie dat consumenten graag vaste klant willen worden. Alleen al vanwege het voorrecht van de pre-sale. Zou bouw je aan een trouw aan je zaak zijnde klantenbestand. Natuurlijk moet je dit klantenbestand wel hebben. Liefst online!

Blog archief