Winkels, horeca, ZZP en zakelijke dienstverlening laten mobiele marketing links liggen.

Onbekend maakt onbemind! 
We weten het allemaal. Echter, dit wil niet zeggen dat men ontwikkelingen die gaande zijn en waar men minder bekend mee is links kan laten liggen. Bepaalde ontwikkelingen kán men gewoon niet links laten liggen. Een goed voorbeeld hiervan is de Mobiele Marketing
 
Internet heeft het koop- en oriëntatieproces van de consument permanent veranderd. Steeds meer consumenten oriënteren zich op het internet alvorens tot een aankoop over te gaan. Ondernemers die daar gevonden worden zijn vaak spekkoper. Ondernemers die daarentegen niet gevonden worden verliezen steeds meer grip op de markt. Steeds minder consumenten bezoeken fysieke winkels om op de hoogte te blijven van nieuwe producten en diensten of de nieuwe collectie. Voor 2010 was dit eigenlijk de normale gang van zaken. Wilde men weten wat er te koop was, dan moest men de winkel bezoeken. Nu kán men de winkel bezoeken. Ondernemers die een goede band met hun klanten hebben opgebouwd en met regelmaat met hen communiceert, krijgen vaak nog voldoende klanten naar hun bedrijf. Ondernemers die dit verzuimd hebben, zien steeds meer vaste klanten afhaken.
 
Ondernemers weten zich gewoon geen raad met dit nieuwe gegeven. Velen hebben zichzelf in een wachtmodes geplaatst en zitten hier vaak al jaren in. In deze periode zien ze steeds meer vaste klanten vertrekken naar de (internet)concurrent. Ze merken ook dat steeds minder consumenten hun fysieke winkels en bedrijven bezoeken.
 
Wat nu? 
De zelfstandige ondernemer moet meer dan ooit in de huid van de consument kruipen. Deze moet zich gaan inleven in de wereld van de moderne internetgeoriënteerde consument. Een wereld waar mobiel internet een steeds meer prominente rol gaat spelen. 85% van alle Nederlanders heeft een smartphone of een tablet. Meer dan ooit worden deze informatiedragers ingezet om zich te oriënteren of zelfs een aankoop via het internet te doen. Grote marktspelers spelen hierop in met intelligente mobiele sites of met een App. Consumenten maken hier gretig gebruik van. 
 
Voor menig zelfstandig ondernemer is dit niet weggelegd. De kosten voor een mobiele website of een eigen APP zijn voor velen gewoon te hoog. Bovendien heeft de gemiddelde ondernemer hier ook niet de tijd en de kennis voor.  Ze voelen zich overgeleverd aan de webmasters en webdesigners. Maar toch! Niets doen is geen optie. Helaas is dit niets doen juist iets wat veel te veel ondernemers doen. Velen denken in termen van kosten als men op deze ontwikkeling wil inspelen. Weinigen zien het als een investering in de toekomst die zich absoluut gaat terugverdienen. Hopend op betere tijden hebben veel ondernemers zichzelf in een wachtstand gezet waar ze nooit meer uitkomen. Ze roeien tegen de stroming in, in de wetenschap dat er een punt komt dat men dit niet meer volhoudt.
 
Intussen volgen de ontwikkelingen op internet zich in een moordend tempo op. Een interactieve responsive website draagt zeker bij aan meer bekendheid. Zeker als de ondernemer al zijn producten, diensten en/of de menukaart heeft gedigitaliseerd. De consument kan nu daadwerkelijk zien wat de ondernemer te bieden heeft. 
Een eigen APP voor elke ondernemer heeft geen zin. Dit is kostbaar, bovendien is het maar de vraag of de consument zoveel APP’s gaat downloaden. Er is een ontwikkeling gaande waar elk citycentrum en/of ondernemersvereniging zich sterk voor maakt: lokale websites.  Hierdoor ontstaan tienduizenden digitale eilandjes die de consument apart moet benaderen. Zal deze dat doen?
 
Belangrijk is dat ondernemers gaan samenwerken in een gezamenlijk platform. Een platform dat hen marketingtools aanreikt waarmee men, gebruikmakend van één CMS, alle zaken kan regelen die nodig zijn voor een volledige internetintegratie. Liefst zo gemakkelijk mogelijk en voor weinig geld.  En al helemaal niet omzet gerelateerd zoals dat vaak het geval is bij de vele korting sites.  Alle winst voor de ondernemer én de regie in eigen hand. HET KAN! 
 
Byloca.nl faciliteert : werken aan een eigen online klantenbestand, leren communiceren, alle ondernemers een eigen gratis interactieve responsive website, een gezamenlijk regionaal & landelijk internetplatform, een gezamenlijke APP én gezamenlijk adverteren op reeds bestaande platforms zoals de eigen city-website of de website van de eigen ondernemersvereniging.

Blog archief