Klantgericht ondernemen (1)

De moderne, toekomstgerichte ondernemer moet meer dan ooit in staat zijn om z’n vaste maar ook toekomstige klanten te binden aan z’n bedrijf. Het maakt niet uit of het om een winkel, een horecazaak, een dienstverlener of vakman gaat. Consumenten (klanten) zijn gevoelig voor hetgeen met hen wordt gecommuniceerd of gedeeld. Als een ondernemer hier serieus en professioneel mee omgaat, kan deze rekenen op veel respons.
 
Omdat niet iedere consument jouw klant kan of wil zijn, is het belangrijk dat jij je als ondernemer gaat focussen. Doelgericht werken aan het benaderen van een publiek dat past bij je bedrijf en bij jou als ondernemer.
Om te beginnen is het belangrijk dat je klantgegevens gaat verzamelen. Pure players en winkelketens doen niets anders. Deze spenderen vermogens om aan klantgegevens te komen. Het klantenbestand bouw je op door in je directe omgeving familie, kennissen en vrienden te benaderen en natuurlijk de bezoekers van je zaak. Deze gegevens gebruik je om online te communiceren over je bedrijf, je producten en jezelf als ondernemer. Om het nóg leuker te maken je bedrijf te “volgen”, kun je je klanten belonen door elke maand een kleine prijs ter beschikking te stellen aan één van hen. Je creëert hiermee goodwill én ze blijven je bedrijf volgen.
 
Heb je een horecabedrijf, dan is het belangrijk dat je over je menu(kaart) of activiteiten communiceert. Inclusief prijzen! (transparantie is belangrijk). Indien mogelijk, maak hier mooie foto’s van en deel deze met enige regelmaat met je klanten. Er zullen altijd klanten tussen zitten die je op een idee brengt. Hoe groter je klantenbestand, des te meer kans dat deze klanten gebruik maken van je aanbieding. Als je na enige tijd een voldoende groot klantenbestand hebt, heb je geen dure kortingssites als Groupon, Scoupy, WOWdeal, Socialdeal enz. nodig. De winst is in dit geval 100% voor jou. Met een eigen online klantenbestand ben je altijd in contact met je klanten. Hiermee weer je de koopjesjagers van de kortingssites die je toch nooit meer ziet.
 
Gebruikmakend van je klantgegevens kun je inspelen op actualiteiten als goed weer, een winters menu, feestdagen, familie-activiteiten enz. Je zult zien dat als je slim gebruik maakt van de gegevens die de klant je toevertrouwd, je kunt werken aan een succesvol bedrijf.
En nog belangrijker! Vaste, steeds terugkerende klanten creëren waarde voor je bedrijf.
 
Ook werken aan een online klantenbestand?: BYLOCA

Blog archief