De nieuwe winkelstraat

Het winkellandschap verandert snel onder druk van de ontwikkelingen van het moment. Steeds minder consumenten bezoeken fysieke winkels, cafés, restaurants enz. De crisis hakt er stevig in zou je zeggen.  Maar niet alles is wat het lijkt. Natuurlijk, de crisis speelt zeker een rol. De werkeloosheid is nog steeds hoog en veel consumenten kiezen ervoor om eerder opgebouwde schulden af te bouwen. Hierdoor is er minder geld beschikbaar. Maar toch!
 
Er spelen andere krachten waardoor consumenten steeds minder bereid zijn om fysieke locaties te bezoeken. Veel ondernemers weten gewoon niet meer te boeien. Het lukt zelfs ketens als de HEMA niet meer om interessant te blijven voor de vaste klanten van voorheen. Ondanks het feit dat het internet al ruim 10 jaar een steeds prominentere rol speelt in het koopgedrag van de consument, kan een groot deel van de ondernemers niet terugvallen op een eigen vast online klantenbestand. Hier heeft men nooit aandacht aan besteed of energie in gestoken. Vaak ziet men de meerwaarde er niet van in (wat moet je met zo’n adres) of heeft men moeite om klanten te vragen naar het e-mailadres.
 
Waar vroeger de ondernemer altijd kon rekenen op de consumenten in de directe omgeving van het bedrijf, moet deze ze nu delen met concurrenten die niet eens een fysieke winkel hebben (webshops) of met een van de vele discounters die als paddenstoelen uit de grond schieten. De consument van nu is niet meer honkvast en laat zich graag inspireren, uitdagen door nieuwe aanbieders. In een tijd dat transparantie steeds belangrijker wordt, zie je dat de meeste ondernemers op de ouderwetse manier hun bedrijf blijven runnen. Menig businessmodel is er op ingesteld dat de consument pas in de winkel ziet wat de ondernemer te bieden heeft.
 
Deze ouderwetse benadering zal veel ondernemers opbreken omdat steeds meer consumenten zich eerst op het internet oriënteren alvorens ze een winkel bezoeken. Winkeliers die niet vindbaar zijn of niets tonen op het internet krijgen het steeds moeilijker. Dit geldt overigens ook voor de horeca. Bedrijven die transparantie tonen kunnen rekenen op de aandacht van de consument. Deze wil namelijk niet meer verrast worden. Deze wil op voorhand weten waar die aan toe is. De consument van nu zit niet meer te wachten op passieve ondernemers. Sterker nog, die laat men links liggen. De  ondernemer anno 2015 moet de consument meer dan ooit weten te boeien. Klantgericht ondernemen noemen we dit. Echter, om klantgericht te kunnen ondernemen moet men communiceren met de klant. Hiervoor dient de ondernemer te beschikken over een online klantenbestand. Het is niet meer van deze tijd om te veronderstellen dat elke consument jouw klant kan zijn. Consumenten moet je aan je weten te binden door in te zetten op toegevoegde waarde, onderscheidend vermogen, een op de doelgroep afgestemd assortiment, gastheerschap enz. Het succes van je bedrijf laten afhangen van de toevallige passant is passé. Ondernemen anno 2015 vraagt op een actieve opstelling van de ondernemer waarbij e-commerce een steeds belangrijker rol gaat spelen. De focus op een eigen doelgroep, een eigen klantenkring wordt steeds belangrijker. Een ondernemer die niet begrijpt dat men klanten moet koesteren kan maar beter z’n bedrijf sluiten. Voor ondernemers die op geen enkele wijze in contact staan met hun klanten geldt hetzelfde.
 
De nieuwe winkelstraat is derhalve niet zozeer een nieuwe fysieke winkelstraat, het is
- het samenspel tussen online en offline. 
- de communicatie tussen de ondernemer en z’n klanten. 
- op lokaal niveau alleen of gezamenlijk aan de slag. 
De nieuwe winkelstraat zet in op meer beleving, waarbij er een duidelijke samenhang is tussen winkels en horeca. Succesvol ondernemen / de nieuwe winkelstraat begint door in te zetten op klantgericht ondernemen. 

Blog archief