Wie niet gezien is is weg

Gisteren had ik een interessant en inspirerend onderhoud met Frans van der Reep. Frans is een denker, een spreker over de invloed van internet, zakendoen en veranderen. Daarnaast doceert hij aan de Hogeschool INHolland, is hij inspirator van het Nextpractice-Institute en toezichthouder bij een aantal profit en non-profit organisaties. 
Het volgende artikel van Frans wil ik dan ook graag met jullie delen omdat dit voor een belangrijk deel weergeeft waar RetailBOOSTING / Byloca voor staat:
 
 Wie niet gezien is is weg
 
De onderneming krijgt steeds minder tijd bij de klant om zijn boodschap over te brengen in the realtimeeconomy. Dit stelt hoge eisen aan de communicatie van de marktboodschap. U krijgt per dag bijvoorbeeld 3000 boodschappen te verwerken. Dat betekent dat aandacht van u als consument voor een onderneming de schaarse factor is. Marketeers zoeken dus naarstig naar nieuwe manieren om u als consument te bereiken en dan nog bij voorkeur op het moment dat u de koopbeslissing neemt.

Door de Bond van Adverteerders is begin 2005 geconstateerd dat bestaande massa-media snel effectiviteit verliezen. De consumenten zijn enerzijds niet meer tijd gaan besteden aan media consumptie en besteden daarbinnen ook steeds minder tijd aan commerciële boodschappen. Drastische stijgen van advertentiebudgetten de komende jaren passen in dit patroon. Branding, focus, herhaling gericht op marktbekendheid, denk bijvoorbeeld aan de opkomst van citymarketing, met veel beelden, en een winners imago waarmee klanten en business partners zich ook willen associëren, zijn daarin absoluut key. Het toenemende belang van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven heeft een directe impact op marketing. Winners imago wordt nog belangrijker. Mensen houden er niet van om te vrijen met een loser. Je wilt trots je nieuwe ‘verovering’ kunnen laten zien aan je familie en vrienden. Internet maakt ‘onbekend’ als het ware nog onbeminder.

Internet dwingt dus niet alleen tot een objectieve vaststelling van marktkracht van de onderneming. Zowel consumer-to-business als business-to-business marketing gericht op het creëren van een gepast winners imago is een tweede vereiste om toegelaten te worden tot een succesvolle business community. Internet maakt je ‘voortuin’ en branding, waarmee je bepaalt hoe je gezien wil worden, en daarmee associatie met populariteit en succes, en je netwerkvermogen dan ook (nog) belangrijker. De klassieke desk research marketing zal daarmee steeds meer terrein verliezen ten gunste van slimme, goedkope en interactieve relatiegerichte sales. De manier waarop de onderneming klantinteractie vorm geeft lijkt wel bepalender voor marktsegmentatie dan de traditionele indeling in branches of bedrijfsgrootte. Kortom: ‘gezien is gezien’.

Een tweede punt is dat de digitale wereld de neiging heeft tot ‘the winner takes all’. Dit betekent dat, als onderdeel van een marktstrategie marktaandeel en het zetten van de standaard dominanter aanwezig zullen zijn. De frequent beschikbare ‘free download’ via Internet als ‘amuse’ voor the real stuff is hier een direct gevolg van. Dat vraagt niet alleen consistentie en focus van uw community maar ook massa. Tegelijkertijd zijn follower strategieën niet succesvol als geldt dat ‘the winner takes all’: als u volgt wordt u hoogstens tweede. U moet dus niet (alleen) streven naar beter op de markt. Anders, het succesvol incorporeren van productvernieuwing of totaal verleggen van de koers binnen de beschikbare core competence is waarschijnlijk succesvoller. Niet altijd de best practice maar de next practice. Dat is natuurlijk risicovoller. Kortom, hier ligt een geheel nieuwe markt voor echte innovators.

Op een subtieler niveau ligt hier als trend de aanvaarding van organisaties, ondernemingen en banen, als sterfelijk. Ze komen en ze gaan. Dat was natuurlijk altijd al zo. Maar Internet zal de creative destruction fors uitvergroten. Interessant onderzoeksthema is dan ook de ontwikkeling in de marketingfunctie en marketingorganisatie in een onderneming, bij toenemend intern en extern belang van Internet voor die onderneming.

(Frans van der Reep: Wie niet gezien is is weg) 

Blog archief