Klein-MKB is huiverig voor e-commerce

Passieve ondernemer is passé
De detailhandel, horeca en zakelijke dienstverlening staan voor een grote uitdaging. Wil men de aansluiting met de markt niet verliezen, moet men e-commerce implementeren in het businessmodel. 90% van het klein-MKB doet dit niet of in elk geval onvoldoende. Bovendien heeft Google aangekondigd dat websites die niet responsive zijn, niet meer worden gerankt. M.a.w. op termijn zijn tienduizenden websites niet meer via Google vindbaar. Het klein-MKB heeft nog een slag te maken!
 
Onderzoek wijst uit dat veel ondernemers niet gewend zijn om “echt” te ondernemen. Echt ondernemen is in contact staan met je doelgroep, acties uitzetten om deze te bereiken en weten wat hun behoeften zijn om het juiste product of de juiste dienstverlening te kunnen bieden. Alles draait om onderscheidend vermogen, toegevoegde waarde, innovatie, communicatie en transparantie. Helaas zijn er nog veel ondernemers die dagelijks letterlijk op klanten zitten te wachten. Als deze wegblijft heeft de ondernemer geen omzet. Morgen is weer een nieuwe dag denkt men dan vaak. Echter, de tijden van passief ondernemerschap zijn voorbij. De passieve ondernemer maakt plaats voor de toekomstgerichte, vooruitstrevende en actieve ondernemer. Ondernemers die weten dat internet geen bedreiging is maar juist veel kansen biedt. Ondernemers die weten dat het koopgedrag van de consument door het internet permanent is veranderd.
 
Social Media
Nog steeds hebben veel ondernemers de overtuiging dat (gratis) Social Media voor hen de oplossing is. Helaas, het tegendeel is waar. De gemiddelde ondernemer overschat namelijk het bereik van Social Media. Wil men een goed bereik, dan is deze dienst niet gratis maar dient men fors de beurs te trekken. Tenslotte maakt het verzenden van reclame deel uit van het verdienmodel van Social Media. Daarnaast komen er steeds meer signalen van gebruikers van Social Media dat deze de hoeveelheid aan reclame als hinderlijk ervaren. Social media is er om te “kletsen” met vrienden en bekenden. Niet om bestookt te worden met aanbiedingen van bedrijven.
 
Alternatief
Gelukkig is er een initiatief als Byloca ( www.byloca.nl ) dat zich sterk maakt voor aantrekkelijke en leefbare stads- en dorpskernen. Dit concept bevordert de traffic naar de fysieke winkel en maakt winkelen weer leuk. Als winkelen weer leuk wordt genereren ondernemers meer omzet. Om dit te bereiken krijgt elke Nederlandse gemeente (393) een gratis, commerciële, responsive en interactieve website. Zie bijvoorbeeldwww.inroermond.nl. Alle ondernemers kunnen zich er gratis op registreren en krijgen een prachtige landingspagina inclusief een foto en/of een bedrijfsfilm. Tevens wordt de ondernemer opgenomen in het gratiswww.bedrijventelefoonboek.nl
 
Naast de gratis registratie biedt de gemeentewebsite ondernemers de mogelijkheid om er te adverteren en de showroom, etalage, menukaart of dienstverlening te digitaliseren. Alle producten en diensten binnen één gemeente op één platform. Een local based platform. Dit is wat de moderne consument wil. Deze oriënteert zich namelijk steeds meer op het internet en verwacht van alle ondernemers dat ze ook communiceren via dit kanaal. Men wil dingen zien, wil weten wat het kost en of het nog in voorraad is. 
 
www.byloca.nl bundelt al deze gemeentewebsites tot één landelijk dekkend platform. Daarnaast kan de consument gebruik maken van de Byloca-app. Met slechts één app kan men het hele producten- en dienstenaanbod in Nederland opvragen. Hiermee speelt Byloca perfect in op de huidige actualiteit. Het zet de Nederlandse ondernemer definitief én professioneel op de “internetkaart”.

Blog archief