Eén nationale zoekmachine voor producten, merken, diensten, advertenties en bedrijven

Byloca.nl is een internet zoekmachine die de fysieke winkelier, de horeca-ondernemer en zzp-er samenbrengt op één internetplatform. Consumenten willen dit omdat deze geen behoefte hebben om honderden websites en app's te bezoeken om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Byloca geeft invulling aan deze wens en wil zich ontwikkelen tot dé zoekmachine voor producten, merken, diensten, advertenties en bedrijven. De zoekfunctionaliteit kan men afstemmen op lokaal, regionaal en landelijk niveau.
Natuurlijk moet het klein-MKB wel open staan voor nieuwe initiatieven. Hier ligt een flinke uitdaging omdat de ervaring leert dat zelfstandige ondernemers eigenzinnig zijn en zich niet graag door derden laten faciliteren. Om dit proces te versnellen krijgt elke ondernemer van Byloca gratis een eigen landingspagina op de gemeentelijke zoekmachines die elke gemeente om niet ter beschikking wordt gesteld. Alle gemeenten die ernaar vragen krijgen er een zoals:  www.inroermond.nl.
 
Elke ondernemer krijgt een eigen landingspagina op de site/zoekmachine die Byloca gemeenten gratis ter beschikking stelt. Op de landingspagina kan men de eigen advertenties plaatsen naast de digitale etalage of menukaart. Voor dit laatste sluit de ondernemer een goedkoop abonnement af dat maandelijks opzegbaar is. T.o.v. Google en Facebook bespaart de gemiddelde ondernemer een vermogen aan advertentiekosten op internet en de gedrukte media. Met de juiste marketingmix hoeft deelname aan Byloca niets extra te kosten. Wel dient de ondernemer zelf zorg te dragen voor content. Maar hier hoeft men niet tegenop te zien omdat dit proces zeer eenvoudig is gemaakt middels de Byloca-Office-App (e-commerce in broekzakformaat). Binnen 3 minuten een advertentie of een nieuw product in je digitale etalage of menukaart, inclusief een mooie foto die men met de smartphone kan maken. 
 
Met Byloca hebben Nederlandse ondernemers en consumenten de beschikking over het platform Byloca.nl, 390 gemeentelijke zoekmachines (lokaal product- en dienstenaanbod / gratis voor elke gemeente), de Byloca-app en het gratis Bedrijventelefoonboek.nl. Met één gezamenlijk platform is het klein-MKB in staat een vuist te maken tegen de pure players (grote webshops) en de internationale concerns die vooral de Nederlandse detailhandel op eigen grondgebied beconcurreren en proberen weg te vagen. Geen gemakkelijke opgave! Winkeliers, horecaondernemers en dienstverleners lopen eenmaal niet voorop als het gaat om het implementeren van innovaties en het inspelen op veranderingen. Liever laten ze alles bij het oude. Vaak ingegeven door een gezond wantrouwen, maar ook omdat men de mogelijkheden en de kansen van het internet verkeerd inschat. Men ziet vooral de bedreiging. Maar ook ziet men op tegen de investeringskosten, de tijd en arbeid die men hieraan moet spenderen. E-commerce is helaas nog geen gemeengoed.
 
Daarbij helpt vaak het city- of centrummanagement ook niet echt mee. Los van elkaar proberen ze zelf het wiel uit te vinden en worden er platforms gecreëerd waar geen consument op zit te wachten. Met de ontwikkelingen van nu, heeft op termijn nagenoeg elke gemeente een doolhof aan platforms en app’s die consumenten naar hun gemeente en winkels moet trekken. Vaak zijn het statische, inactieve platforms met vooral zeer veel info. De kosten voor het ontwikkelen van een platform dat kan concurreren met de pure players en internationale concerns van dit moment, kunnen ondernemers of een gemiddelde gemeente niet opbrengen. Ook de kosten voor het doorontwikkelen van de platforms blijft een punt van aandacht. Vaak, als de initiatiefnemers van deze platforms de zaak overdragen aan hun opvolgers, komt de klad erin en sterven veel platforms een langzame dood. Lokaal gaan daarmee tienduizenden euro’s verloren. Landelijk zelfs miljoenen. Daarom ben ik er voorstander van dat elke gemeente een dergelijk platform om niet ter beschikking wordt gesteld. De kosten voor de verdere  ontwikkeling van het platform zijn niet meer voor rekening van de gemeente of ondernemers, maar voor de marktpartij die het product aanbiedt. 
 
Gemeenten bedoelen het vaak goed met de ontwikkeling van platforms, maar de consument is vooral op zoek naar product content, de beschikbaarheid ervan en de plek waar men het kan kopen. M.a.w., consumenten willen via een gerichte zoekopdracht de gewenste producten vinden, de aanbieder ervan en willen weten of het op voorraad is. Uiteindelijk wil deze het product ook nog via het internet kunnen bestellen. Dit verklaart het succes van de pure players en de grote ketens met eigen webshops. Consumenten worden op hun wenken bediend. De stand van zaken op dit moment is dat consumenten in hun zoekproces naar producten geen enkel productaanbod van fysieke winkeliers vinden. Men moet daarom ook niet vreemd opkijken dat consumenten steeds minder winkels bezoeken en steeds meer via het internet kopen.  Alle huidige gemeenteplatforms ten spijt, deze voldoen gewoon niet aan de eisen die de consument hieraan stelt.
 
De feestmaand december wordt steeds meer een feestmaand voor de online bedrijven. Er wordt gelukkig nog veel in winkels gekocht. Maar verontrustende ontwikkelingen zijn de als maar toenemende aankopen bij webshops die niet beschikken over fysieke winkels. Hun marktaandeel groeit aanzienlijk. Deze groei gaat natuurlijk ten koste van de omzet van fysieke winkels.
 
Als u meer over de mogelijkheden van Byloca voor uw gemeente of uw bedrijf wilt weten, neem dan contact op. Ik ga graag geheel vrijblijvend in op uw uitnodiging. 
 
Frans Lalieu
Retailkenner (06-55794751)
(verzorgt inspiratiesessies m.b.t. dit onderwerp)

Blog archief