Revitaliseer winkelcentra met e-commerce

Tja, dit is sneller gezegd dan gedaan. Menig beslisser is nog niet zover dat deze e-commerce deze kwaliteit toedicht. Vaak zit men nog vast in oude denkpatronen. Men wil er gewoon niet aan dat e-commerce ervoor kan zorgen dat de huidige problematiek mede kan worden opgelost met internet. Internet is tenslotte schuld aan de malaise die menig retailer treft.
Toch biedt juist het internet de retail de meeste kansen. Snel én goedkoop! Men hoeft zich alleen maar de volgende twee vragen te stellen. Waar zit de consument? Hoe maak ik van de consument mijn klant? Om te beginnen moeten ondernemers dáár zijn waar de consument is. Op het internet! Ik vertel niets nieuws dat steeds meer consumenten zich oriënteren op het internet op zoek naar content die aansluit bij de behoefte van de consument op dat moment. 85% van alle zelfstandige ondernemers wordt in deze zoektocht niet gevonden omdat deze geen content tonen. 
 
Beleidsmakers denken dat het probleem niet met internet opgelost kan worden maar uitsluitend door fysieke aanpassingen. Daarom ligt in vrijwel elk winkelcentrum de focus vooral op de uitstraling en beleving ervan. Vaak aanpassingen die niet alleen veel geld gaan kosten, maar die ook nog eens lang op zich laten wachten vanwege de trage besluitvorming. Voor de korte termijn bieden deze geen soelaas terwijl veel retailers het water aan de lippen staat. Maar ook de retailers zelf nemen een zeer afwachtende houding aan. Ze staan niet open voor verandering en vernieuwing, hebben tijd noch geld en vinden dat de oplossing van buitenaf moet komen. Zelf zijn ze niet of nauwelijks bereid initiatieven uit te zetten die het tij kunnen keren. “Ieder voor zich en God voor ons allen” lijkt het credo wel. Men praat veel, maar doet niets. Helaas bestaat de retail uit teveel passieve ondernemers. En passief ondernemerschap heeft geen toekomst in een tijd waarin alles snel veranderd.
 
De Nieuwe Winkelstraat
Gelukkig is er een initiatief als het platform de Nieuwe Winkelstraat. Dit platform werkt nauw samen met banken, vastgoed- en brancheorganisaties en treden in contact met gemeenten, centrummanagers en ondernemerscollectieven. Het belangrijkste doel van de samenwerking is het leveren van ondersteuning bij de ontwikkeling van beleid om winkel- en standscentra aantrekkelijker te maken voor consumenten. De filosofie is dat een aantrekkelijk en goed bereikbaar centrum meer bezoekers trekt. Op zich klopt deze filosofie absoluut. De consument is zeker gevoelig voor een aansprekend stadscentrum dat gemakkelijk bereikbaar is, met eerlijke parkeertarieven, een gevarieerd winkelaanbod, musea, parken, aansprekende horeca etc. Maar zal een toename van bezoekers ook leiden tot meer verkopen in winkels? Ik betwijfel dit sterk. Fysieke showrooms en winkelbezoeken worden door steeds minder consumenten ingezet als oriëntatiekanaal. Consumenten kopen het liefst gericht hun producten. Impuls aankopen bij de detailhandel zijn er nauwelijks. Internationale winkelketens vormen hierop de uitzondering. Ze zijn vaak goedkoop en wisselen steeds sneller hun collectie waardoor een bezoek aan de winkel voor consumenten interessant is.
 
Winkels die niet elke twee weken hun collectie kunnen veranderen, kunnen het beste een online showroom opzetten (of een webshop). Hiermee bereiken ze een veel grotere groep consumenten. Een klant die nu een winkel bezoekt, treft 2 of 3 maanden later exact dezelfde producten in de winkel aan. Hierdoor worden kleinere winkels zelfs voor de vaste klanten van voorheen minder interessant. Om als retailer te groeien dient men in te zetten op meer en vooral nieuwe klanten. Dit kan men het snelste realiseren via het internet. 
 
Fysieke aanpassingen winkelcentra
De focus van nu ligt vooral op fysieke aanpassingen van winkel- en stadscentra. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat het resultaat dat men beoogt te bereiken wel eens zou kunnen tegenvallen. Hoe mooi een winkelcentrum ook is. Ik zou me eerder aangetrokken voelen door een mooie horecalocatie dan door een mooie winkel. Mijn oriëntatieproces begint namelijk niet bij de showrooms van winkels of een bezoek aan winkels. Mijn oriëntatieproces is thuis begonnen of op het terras via mijn mobiele telefoon. Menig winkelier weet dit omdat deze zelf ook consument is. Bijna alle winkeliers die ik heb gesproken oriënteren zich zelf ook steeds meer op het internet.  Zelf winkels bezoeken om een goed beeld te krijgen van wat de markt me te bieden heeft? Daarvoor hebben ze de tijd noch de behoefte. 
 
Zoals gezegd! Ook mijn oriëntatieproces begint op het internet. Hier vorm ik me een beeld van wat de markt te bieden heeft en welk product past bij mijn behoefte van het moment. Ik hoef niet persé via internet te bestellen. Als ik het lokaal kan kopen, doe ik dat. Hiervoor moet ik wel weten wáár ik het kan kopen. Daarom is het belangrijk dat naast alle fysieke aanpassingen, winkelcentra en al haar ondernemers zich laten zien op het internet. Het liefst gebruikmakend van één internetplatform, één collectief. Ik ga namelijk niet alle websites van ondernemers af. Trouwens, welke consument kent alle domeinnamen van ondernemers?
Ondernemers die dit niet begrijpen of hier gewoon niet aan willen zullen het moeilijk gaan krijgen. De belangrijkste voorwaarde om klanten te interesseren voor de fysieke retail, is het creëren van een online showroom. Liefst met zoveel mogelijk ondernemers. Het aanbod van content (producten en diensten) is hierdoor groot en gevarieerd en daardoor aantrekkelijk voor de consument. Of weet iemand een beter alternatief. Ik hoor het graag.
 
Frans Lalieu – RetailAdvisor
Geeft inspiratiesessies over dit onderwerp.
Bel gerust: 06-55794751

Blog archief