Retailer! ZZP-er! Waar ben je, hoe vind ik je?

Eigenlijk is het ongelooflijk hoe passief de gemiddelde winkelier en zzp-er is. De wereld staat op z’n kop. Alles verandert, alles digitaliseert. De consument van nu zit meer op internet dan dat deze televisie kijkt. 24/7 heeft deze de beschikking over oneindig veel informatiekanalen. Informatiekanalen die steeds meer een belangrijke rol gaan spelen in het leven van mensen. Bij de jeugd sowieso. De ouderen volgen in een rap tempo. Wie niet via een internetkanaal wordt gevonden bestaat gewoon niet. Daarom is het belangrijk voor ondernemers dat deze gaan samenwerken en zorgdragen voor een gezamenlijke internetpresentatie. Een eigen website of webshop is noodzakelijk, maar niet voldoende. Voor de vaste klanten absoluut een welkome aanvulling als servicekanaal, maar niet voor nieuwe klanten. Deze bereikt men met een eigen website of webshop nauwelijks óf men dient behoorlijk te investeren in Google, Social Media of gezamenlijke webshopplatforms (kosten vaak 15 tot 25% van de omzet). De bedragen die voor deze dienstverlening betaald worden zijn duizelingwekkend en kunnen soms in de duizenden euro’s per maand belopen. Dit is dan ook, samen met de kosten van de retouren, de reden dat vooral de kleine webshops overwegend verlies of uitsluitend break-even spelen. Met andere woorden: hard werken, niets verdienen.
 
Ondernemer bagatelliseert internet
Echter, het blijven negeren van internet is geen optie meer. Toch hebben de meeste ondernemers een naar gevoel bij het internet. Ze begrijpen de werking ervan niet of zien uitsluitend extra werk op zich afkomen. Kunnen geen of nauwelijks een inschatting maken van wat het internet voor de business kan betekenen. De meeste ondernemers zijn uitsluitend op de korte termijn ingesteld en daar past een lange termijn internetstrategie niet bij. Vaak zijn ze weinig creatief en weten niet hoe internet te integreren in een juiste marketingmix. Daarbij komt ook nog eens kijken dat ondernemers onderling het succesvol gebruik van internet continu betwisten.  Ze logenstraffen het internet. Ze bagatelliseren de mogelijkheden ervan met maar één doel: het legitimeren van het ontbreken van een internetstrategie in het eigen businessmodel (andere ondernemers doen het ook niet óf andere ondernemers hebben geen extra omzet met internet óf het kost alleen maar tijd en geld en levert niets op). Zonder zich in de markt te oriënteren gaan ze ervan uit dat het commercieel gebruik van internet niet past bij de eigen business én per definitie te duur is.

De wereld verandert snel, ondernemers dienen zich aan te passen 
Helaas mensen! Dit alles zijn uitsluitend vooroordelen. Verzinsels om maar niets met internet te hoeven doen. Ondernemen is vooruit kijken. Ondernemen is jezelf aanpassen aan de veranderde omstandigheden. Ondernemen is niet jezelf passief wegzetten op momenten dat er iets extra’s van jezelf wordt gevraagd. Ondernemen is jezelf activeren indien de omstandigheden er om vragen. Je bent geen ondernemer als je dit niet kunt. De ondernemer van nu is niet meer te vergelijken met die van 10 jaar geleden. De wereld verandert in een rap tempo, de consument verandert mee. Logisch dat ook de ondernemer in zijn ondernemerschap moet veranderen en zich dient aan te passen aan de wensen en grillen van de consument. Doet de ondernemer dit niet, dan kan deze beter eieren voor zijn geld kiezen en de winkel sluiten. Alleen ondernemers die waarde toevoegen aan hun dienstverlening, onderscheidend zijn, klanten weten te inspireren en zorgdragen voor een prettige beleving hebben kans om succesvol te worden én te blijven. Sommige van deze ondernemers realiseren dit zónder gebruik te maken van het internet (gelukkig zijn ze er nog). Deze ondernemers kennen hun klanten, communiceren met hen en weten hoe en waarmee ze hen het beste kunnen bedienen. De klant beloont deze ondernemers door steeds weer terug te komen.
 
Ondernemers die niet zo'n band hebben met hun klanten dienen te investeren in:
- online klantenbinding
- communicatie
- transparantie
Een online strategie / omni-channel is een absolute must voor elk bedrijf en dient derhalve deel uit te maken van elk businessmodel.

Blog archief