Waarom OMNI-Channel zo belangrijk is

Met OMNI-CHANNEL bedient de ondernemer de consument via meerdere kanalen. Maar nog veel meer dan bij multi-channel en cross-channel is omni-channel een ideologie die nagestreefd wordt. In deze ideologie wordt de klant/consument centraal gesteld en draaien alle kanalen in harmonie om hen heen. Kanalen als: het fysieke bedrijf, bedrijfswebsite, online klantenbestand, webshop (als service-instrument), mobile app, telefoon (push berichten), ophaalpunt, email, SMS, chatten via website of webshop en natuurlijk social media. Voor ondernemers vergt dit een manier van denken die volledig indruist tegen het traditionele ondernemen. Niet het fysieke bedrijf is leading, maar juist de combinatie van fysiek en online maakt de ondernemer uiteindelijk succesvol. Ondernemers die dit niet begrijpen of dit niet gaan toepassen verliezen uiteindelijk hun bestaansrecht. De knop moet echt om. Men dient anders te gaan nadenken over de wijze waarop men in de toekomst gaat ondernemen.
 
Er zijn 4 channel-instrumenten:
-      Single-channel: de fysieke winkel
-      Multi-channel: fysieke winkel plus webshop (vaak met verschillende prijzen en voorwaarden, staan los van elkaar)
-      Cross-channel: feitelijk multi-channel-plus. Klant kan online bestellen en het in de winkel ophalen. Voorwaarden en prijzen in winkel en online zijn gelijk. Klant kan contact opnemen met winkel.
-      Omni-channel: de consument/klant ervaart geen kanalen weer. Online probeert men de klant/consument te interesseren voor het fysieke bedrijf. Aan de andere kant probeert het fysieke bedrijf door een interessante uitstraling de klant/consument te bewegen het bedrijf online te bezoeken. Beide kanalen versterken elkaar en houden elkaar in evenwicht:
>   via de online presentatie laat de ondernemer zien wat de consument in het fysieke bedrijf kan verwachten. Feitelijk toont men online de producten en diensten, de sfeer in de winkel, eigenaar en personeel enz. Hierdoor begint de beleving van het fysieke bedrijf online.
>   Fysiek probeert men passanten te interesseren voor het bedrijf waardoor deze online het bedrijf een keer gaat bezoeken. De uitstraling van de online presentatie geeft een goede indruk van wat men fysiek kan verwachten.
 
Absoluut belangrijk hierbij is dat zowel de online als de offline presentatie kloppen. De consument is hiervoor gevoelig. Vooral de online presentatie moet het ware beeld geven van de werkelijkheid. Als men fysiek niet kan waarmaken wat men online belooft, is men de klant kwijt. Om een voorbeeld te geven:
 
Onlangs bezocht ik in Zuid-Holland de website van een interieurbedrijf/ stoffeerder. Deze gebruikte werkelijk mooie foto’s van eigen projecten, maar ook van productopstellingen in de showroom. Op de plek aangekomen bleek het een oud pand te zijn van waaruit men praktiseerde. Binnen was alles redelijk opgeknapt, maar niets kwam overeen met wat men online communiceerde. De foto's die men gebruikte waren waarschijnlijk de promotiefoto's van de producenten. Ben dan ook direct weer vertrokken. Ik had namelijk een totaal ander beeld van het bedrijf toen ik er naar toe reed. Ik was teleurgesteld.
 
Omni-channel is een marketinginstrument dat ondernemers kunnen inzetten om
1.     consumenten te interesseren voor het bedrijf.
2.     vaste klanten te behouden voor het bedrijf.
 
Hierbij zijn 3 speerpunten erg belangrijk:
-       online klantenbestand (waardecreatie)
-       communicatie (in contact komen en in contact blijven met klanten en consumenten)
-       transparantie (toon content, toon wat het bedrijf te bieden heeft)
 
Feitelijk is niets zo gemakkelijk en niets zo goedkoop dan online het eigen bedrijf onder de aandacht te brengen van de consument. De online presentatie moet de consument triggeren voor het bedrijf. Offline zorg je als ondernemer ervoor dat alles wat je online beloofd ook waarmaakt. Maar dan is men er nog niet. De ondernemer die meegaat met z’n tijd steekt ook energie in toegevoegde waarde, onderscheidend vermogen, kennis, beleving, service en goede voorwaarden voor het sluiten van deals.
  
Retail, ZZP en veel MKB-bedrijven onderschatten de kracht van het internet
 
85% van alle Nederlandse ondernemers en bedrijven onderschatten de kracht van het internet en besteden daardoor te weinig aandacht aan dit medium. De Hoge School van Amsterdam, Platform de Nieuwe Winkelstraat en INretail (tbv de retail) hebben dit onderzocht. Ook Rabobank Nederland onderstreept deze cijfers. Veel ondernemerswebsites zijn niet responsive en er staat vaak oude content op. De consument heeft niets met deze websites en daarmee vaak ook niets met deze ondernemers. Ook de enorme veelheid aan websites is niet interessant voor de consument omdat een gemiddelde website veel te weinig interessante content bevat.
 
De meeste ondernemers staan er alleen voor. Ze zijn zich bewust van het feit dat het actualiseren van de eigen website én deze vindbaar maken voor een groot publiek een kostbare zaak is. Zowel in tijd als geld. Toch kan men het zich niet permitteren om het “online ondernemen “ op een laag pitje te zetten. Ondernemers moeten daar zijn waar de consument is. ONLINE!
Niet met een statische, niets zeggende website, niet door in te breken in leuke chatsessies van consumenten op social media en ga zo maar door. Men dient werk te maken van een eigen interactieve en responsive website die vervolgens weer deel uitmaakt van een local based platform. Waarom? De consument gaat in zijn zoektocht naar een product of dienst niet honderden sites bezoeken. Deze gaat naar Google of naar een van de andere grote platforms zoals DTG, Marktplaats, Funda, Trivago, Couvert, Coolblue, Zalando, Bol.com, H&M, C&A, Booking.com, Wehkamp etc. om te vinden wat hij/zij zoekt.
 
85% van alle zelfstandige ondernemers wordt niet gevonden omdat ze er gewoonweg niets of te weinig online doen. Elk jaar weer opnieuw groeien de ons bekende online aanbieders en pakken een steeds groter deel van de omzet weg bij het fysieke bedrijf. B2B doet men steeds zaken met dezelfde bedrijven omdat men van het bestaan van andere soortgelijke bedrijven gewoon niet weet. Tenminste! Online zijn deze nauweijks vindbaar. 
Wil een ondernemer nieuwe klanten aantrekken, dan dient de online aanwezigheid en vindbaarheid meer aandacht te krijgen. De consument, maar ook de ondernemer oriënteert zich tenslotte steeds meer online. Als je dan als ondernemer of bedrijf niet gevonden wordt, besta je niet.

Het geven van kortingen of het inzetten van kortingssites zoals WOW-deal, Socialdeal, Groupon enz. als marketinginstrument zijn killing omdat ondernemers richting consumenten een signaal afgeven dat er blijkbaar nog rek zit in de prijzen die men hanteert. De consument is daarna nog zelden bereid de oorspronkelijke prijs te betalen.
 
Op dit moment biedt Bt/Byloca elk winkelgebied, elke gemeente, elk collectief, elk industrieterrein gratis een eigen platform dat is gebaseerd op collectieve online marketing. Al deze platforms worden vervolgens gekoppeld aan Vindhet.in. Op deze wijze werken ondernemers en bedrijven samen en biedt men consumenten én ondernemers een interessant online platform (online zoekmachine).
 
Interesse? Neem contact op met Frans Lalieu: 06-55794751 of frans@vindhet.in
Zie onze platforms:
www.vindhet.in
www.bedrijventelefoonboek.nl
www.byloca.nl
 
Frans Lalieu – RetailAdvisor
Geeft inspiratiesessies over dit onderwerp.
Bel gerust: 06-55794751

Blog archief