Designer Outlet Center (DOC) Roermond: het Vaticaan aan de Maas.

Roermond wil zich ontwikkelen tot een aantrekkelijke retailstad door vooral in te zetten op fysieke verbeteringen van het winkelcentrum waarbij “beleving” het toverwoord is. Men investeert inmiddels behoorlijk in de hoop hiermee de huidige leegstand van winkels terug te dringen (Hamstraat) en meer publiek vanuit het Designer Outlet Center (DOC) richting centrum te dirigeren. Of dit laatste gaat lukken is nog maar de vraag. En als het lukt moet men niet denken dat dit publiek daadwerkelijk in de stad gaat winkelen. Een representatiever winkelcentrum houdt niet per definitie in dat consumenten automatisch meer gaan besteden. Indien winkeliers meer omzet willen genereren zullen ze moeten investeren in zichzelf. Ze moeten waarde toevoegen aan hun fysieke bedrijf, meer onderscheidend zijn, klantvriendelijk, servicegericht met een aantrekkelijk aanbod van producten en diensten. Maar vooral moeten ze werken aan een eigen klantenbestand en een aantrekkelijke online presence. Jezelf rijk rekenen met de bezoekers van het DOC kan men beter achterwege laten. Deze hebben reeds in het DOC hun geld besteed. De horeca daarentegen heeft waarschijnlijk meer profijt van deze bezoekers.
 
Vaticaan aan de Maas
Het DOC ontwikkelt zich in de kathedraalstad Roermond steeds meer tot het Vaticaan aan de Maas. Een besloten commerciële gemeenschap met een roerganger die er zijn core-business van maakt om bezoekers zover te krijgen dat ze al hun euro’s besteden in het DOC. Niet in de binnenstad. Daar heeft het DOC namelijk geen enkel belang bij. Hun verdienmodel is namelijk gebaseerd op de gerealiseerde omzet per vierkante winkel- en horecameter. Het DOC ontwikkelt zich tot een economische grootmacht die niet meer te stoppen is. De belangen worden dermate groot dat de kleine detailhandel feitelijk wordt opgeofferd om plaats te maken voor nog meer DOC en nog meer keten- en franchiseorganisaties.
 
Naïviteit te top
Hoe kan men zo naïef zijn om te denken dat het DOC-publiek massaal haar inkopen gaat doen in het oude stadscentrum. Het hele verdienmodel van het DOC is gerelateerd aan de omzet per vierkante meter. Met andere woorden. Het DOC is er bij gebaat dat de consument uitsluitend dáár z’n geld besteed en niet in de binnenstad. Inmiddels heeft het DOC 150 winkels. Dit worden er binnenkort 200. Maar er staat nog meer op stapel. In en rondom het DOC komt nog meer horeca, een hotelaccommodatie (140 kamers), 330 appartementen, een parkeergarage en ruim 4.000 extra parkeerplaatsen. Met deze uitbreiding wil het DOC het aantal bezoekers optrekken van 4.5 miljoen in 2013 naar 7 miljoen per jaar in 2020. Een ander belangrijk voordeel is dat bijna alle beschikbare parkeerplekken in Roermond aan de zijde van het DOC liggen. Waar je in de binnenstad parkeert voor €1,60 per uur, betaal je bij het DOC slechts €3,- per dag.
 
Dit alles zou ertoe kunnen bijdragen dat consumenten bezoekers worden en de historische binnenstad niet zien als een winkelcentrum maar als een toeristische attractie. Wat zou jezelf doen als je een halve dag over het DOC hebt gelopen en inmiddels iets genuttigd hebt in een van de vele horecabedrijven. De interesse om het oude centrum te bezoeken om er gaan te winkelen ebt hierdoor weg. Nu al blijkt dat het merendeel van de bezoekers van het DOC direct huiswaarts keert of nog even naar de Woon- en Tuinboulevard of het Retailpark gaat (gratis parkeren, goedkoop fastfood eten).
Het oude stadscentrum blijft hiermee vooral het domein van de toerist en de lokale en regionale consument. Maar ook deze laatste zou het wel eens kunnen laten afweten omdat de stad steeds minder interessant wordt. Parkeren is moeilijk of te duur. Even parkeren bij het DOC is een mogelijkheid. Maar houdt er rekening mee dat je (vooral als het regent) ver moet lopen met je volle en zware tassen. Met aansprekende campagnes hoopt gemeente Roermond samen met de BIZ en het Citymanagement 25% van de DOC-bezoekers te interesseren voor een bezoek aan de binnenstad. Of dit gaat lukken is maar geheel de vraag. De N280 doorklieft als het ware het DOC met het oude stadscentrum. Een tunnel onder deze N280 verbindt deze twee met elkaar. Voor de meeste DOC-bezoekers is dit een brug te ver (letterlijk en figuurlijk).
 
Lokale en regionale online oriëntatie
Persoonlijk denk ik dat de binnenstad Roermond zich moet richten op de regio. Roermond moet haar regiofunctie meer gewicht geven. Om de lokale en regionale consument te interesseren voor de winkels in de binnenstad is het uitsluitend inzetten op de verbetering van het fysieke centrum en de beleving ervan niet voldoende. Ook online moet een stad zich tonen met een voldoende groot aanbod van producten en diensten. Een “local based platform” dat het productaanbod in het winkelcentrum digitaliseert is een absolute must. Een professionele lokale zoekmachine voor producten en diensten. Hiermee zijn niet de online fototelefoonboeken en app’s bedoeld waarvan elke stad er inmiddels tig heeft. Consumenten hebben niets met deze statische platforms. Deze willen online alle producten en diensten zien die de gezamenlijke ondernemers aanbieden. Zo kan men heel gericht winkels en bedrijven bezoeken. Nog interessanter is het voor de regionale consument indien winkeliers producten ook aan huis leveren.
 
Beleidmakers én ondernemers moeten zich meer bewust zijn van de periode vóór 2010 en die erna. Consumenten van vóór 2010 moesten winkels bezoeken om nieuwe collecties en producten te bekijken of bestuderen. Nu oriënteert een steeds groter deel van de consumenten zich met z’n smartphone online. Behoudens bij de ketenorganisaties met een webshop zijn van Roermondse ondernemers nauwelijks producten en diensten te vinden. Terwijl er een ontwikkeling gaande is dat consumenten gemakkelijker een winkel bezoeken als ze precies weten wat er te koop is. De bereidheid om meerdere winkels binnen te lopen in de zoektocht naar een product wordt minder. Na twee, max. drie winkels te hebben bezocht maakt men snel de keuze om het product online te bestellen. Hoe anders zou het zijn als de consument reeds in de luie fauteuil kan zien wáár in Roermond een product te koop is of een dienst wordt aangeboden. De realiteit van nu is dat men bij 90% van de zelfstandige retail op product- of dienstenniveau online nauwelijks iets kan vinden. Online krijgt niet de aandacht die het verdient. Men maakt te weinig gebruik van de online mogelijkheden omdat ondernemers, maar ook gemeenten, het centrummanagement, BIZ-organisaties en collectieven de ontwikkelingen van dit moment en het koopgedrag van de consument totaal onderschatten. Alles draait momenteel om fysieke beleving en uitstraling. Als men niet transparanter wordt, niet communiceert, adverteert of digitaal etaleert staat menig ondernemer nog een donkere tijd te wachten. De consument van nu zit 24/7 online. Geen wonder dat de pure players en (inter)nationale ketens hier garen bij spinnen. Anno december 2016 plussen de grote online aanbieders 35% tot wel 50% meer omzet. Passief ondernemerschap en te voorzichtige beleidmakers roepen dit over zichzelf af. De consument wil transparantie en gemak, stadscentra serveren uitsluitend beleving. Het zal een combinatie van beiden moeten zijn.
 
Faciliteren
Gemeenten zouden ondernemers moeten faciliteren met collectieve online marketing in combinatie met een local based platform. Hier liggen namelijk reëlere kansen voor een succesvoller ondernemerschap. Bovendien wordt een winkelcentrum aantrekkelijker om zich er te vestigen als er een succesvol online platform aanwezig is. Ondernemers hebben naast hun fysieke namelijk ook een succesvol online aanbiedingskanaal ter beschikking. Ondernemers, citymanagement en beleidsmakers moeten openstaan voor andere zienswijzen. Niet alleen er over praten, maar er ook iets aan doen. Men zou meer partijen erbij moeten betrekken die voor eigen risico en rekening oplossingen willen aandragen. Nu wordt er giga veel geluld (sorry) en geadviseerd, maar wordt er te weinig uitgevoerd vanwege het gebrek aan kennis en financiële middelen.
Middels deze blog nodig ik ondernemers, beleidsmakers, beslissers en politici uit eens vrijblijvend een afspraak met me te maken.
Baat het niet, dan schaadt het niet! Bel of mail me!
 
Frans Lalieu
RetailAdvisor
06-55794751 of frans@retailadvisor.nl

Blog archief