Is een ondernemer zonder een online strategie nog wel een ondernemer?

 
De consument online:
Anno nu heeft 85% van alle volwassenen een smartphone. Een iets kleiner percentage geldt voor de leeftijdsgroep van 5 tot 18 jaar. Meer dan ooit oriënteert de consument zich op internet in zijn zoektocht naar producten, diensten, evenementen en aanbiedingen. Bij bijna alles wat consumenten nodig hebben raadplegen ze eerst het internet. Online actief zijn is inmiddels een tweede natuur voor de westerse mens. Internet wordt daarom beschouwd als een primaire basisvoorziening waar iedereen over moet kunnen beschikken. Het wordt gelijk gesteld aan primaire voorzieningen als het recht op wonen, voeding, onderwijs en gezondheidszorg. Dit geeft aan hoe het internet geïntegreerd is in ons leven en de manier waarop wij daar invulling aan geven. Voor grote groepen mensen is het ondenkbaar om niet meer online te kunnen zijn. Steeds meer infiltreert "online zijn" ons leven door online reclame, social media, communicatie door overheid, studie etc. Maar ook doordat alles wat we als consument willen, we eerst online onderzoeken. Grote nationale en internationale online aanbieders (pure players) begrijpen dit en zijn menig ondernemer een slag voor zijn door de Nederlandse consument te bestoken met hun aanbod. Ze hebben klantgegevens van miljoenen Nederlandse consumenten. Hun campagnes worden als maar succesvoller juist omdat de Nederlandse consument steeds meer online zit. Dit is ook de reden waarom buitenlandse aanbieders Nederland zien als een perfecte start voor hun online activiteiten. Heel Nederland is in hun ogen online én de Nederlandse consument is gevoelig voor een platform met een overweldigend en interessant aanbod. Daarom kopen ook steeds meer Nederlandse consumenten online.
 
De ondernemer online:
Inmiddels hebben tientallen grote en kleine winkelketens en duizenden winkels en dienstverleners het veld moeten ruimen omdat er online betere, snellere of goedkopere alternatieven worden aangeboden. Internet werd door veel ondernemers jarenlang miskent. Maar ook nu nog wordt de kracht van een professionele online presence door menig ondernemer vaak volledig onderschat. Terwijl deze eigenlijk beter moet weten. Want naast ondernemer zijn is de ondernemer ook consument. In deze hoedanigheid maakt de ondernemer deze deel uit van de 85% van de consumenten met een smartphone en toont deze hetzelfde surfgedrag als menig consument. Toch vinden veel ondernemers het niet vreemd om deel uit te maken van de ruim 80% van de ondernemers die online niet of nauwelijks vindbaar zijn bij een gemiddelde zoekopdracht van de consument. Daarnaast laten onderzoeken zien dat het gros van de ondernemers beschikken over een statische, niet up-to-date- website die niet interessant is voor de gemiddelde consument. Bijna geen van deze websites laten content zien (visualisatie van producten en diensten). Ondernemers communiceren online slechts globaal de producten of diensten die ze aanbieden. Ze zijn niet of zelden vertegenwoordigd op gezamenlijke platforms en hopen dat de consument bij toeval uitkomt op hun website. Daarbij is menig ondernemer ervan overtuigd dat een website niet relevant is om consumenten te bewegen hun bedrijf te bezoeken. Veel ondernemers gaan er steeds nog van uit dat consumenten winkelen per definitie leuk vinden of dat de consument de weg naar het bedrijf ook zonder een up-to-date website weten te vinden.
Echter, de praktijk laat zien dat steeds meer consumenten zich laten sturen door hetgeen ze online waarnemen. De online informatie doet er namelijk wel toe. Hierbij kiest de consument voor gemak en raadpleegt deze meestal online platforms met een groot aanbod. Terwijl veel ondernemers er nog steeds van overtuigd zijn dat consumenten tientallen websites bezoeken tijdens hun online oriëntatie. Niet dus!
(hoe moet een consument weten hoe al deze websites heten als men ze niet vindt na een online zoekopdracht).
 
Conclusie:
Ondernemers kunnen niet zonder een effectieve online présence. Veel meer aandacht dan nu moet uitgaan naar een ondernemerschap waarbij online vindbaarheid, online klantenbinding, online communicatie en natuurlijk online transparantie de boventoon voert. Temeer omdat ondernemen anno nu gewoon niet meer mogelijk is zonder het inzetten van een online strategie. Alles draait erom dat je als ondernemer gevonden wordt en dat je producten en je diensten online worden gezien. Echter, om geheel zelfstandig een online strategie te ontwikkelen is haast onmogelijk. Zowel qua tijd als financieel is dit voor velen niet haalbaar. Gezamenlijk daarentegen kan men wel invulling geven aan de wensen van de consument én kan men een vuist maken tegen de grote online aanbieders (if you can’t beat them online, join them online).

De Local Media Group (LMG) biedt alle lokale ondernemers in Nederland een eigen lokaal platform en voor elke ondernemer een eigen CMS (ook voor de smartphone). Al deze lokale platforms tezamen worden gekoppeld aan de nationale platforms die onder de vlag van LMG zijn ontwikkeld, waaronder:
Vindhet.inByloca.nlFoodi.nl en Yoobop.nl (deze laatste binnenkort). Tevens zijn alle platforms op bedrijfs-, product- en dienstenniveau gekoppeld aan alle belangrijke social media. Op termijn staan op al deze platforms miljoenen producten, diensten, aanbiedingen en advertenties terwijl ondernemers ook nog eens lokaal en regionaal zichtbaar zijn middels de lokale platforms. Consumenten omarmen namelijk sneller platforms met een geweldig aanbod. Vindhet.in, Byloca.nl, Foodi.nl en Yoobop.nl ontwikkelen zich tot online kanalen die de concurrentie aangaan met aanbieders als Zalando, Wehkamp, Coolblue, Amazon, Alibaba, Fonq, Bol, Sarenza, etc. Dit alles tegen een tarief waar Google, DTG, Marktplaats, Facebook, Beslist en overige social media, vergelijkings- en kortingssites droevig van worden. Voor slechts €29 per maand kunnen ondernemers het eigen bedrijf, producten, diensten, evenementen, aanbiedingen en advertenties tonen of kan men de eigen webshop aan deze platforms koppelen. Niet alleen op het lokale platform, maar ook op alle nationale platforms die LMG heeft ontwikkeld (minimaal 4 voor de prijs van 1). Local Media Group maakt er werk van om Nederlandse ondernemers en consumenten weer samen te brengen. Teveel kapitaal komt nu in handen van buitenlandse online aanbieders. Dit moeten we als gezamenlijke Nederlandse ondernemers én consumenten niet willen. We kunnen een gezamenlijke vuist maken, maar dan moeten we wel samenwerken. Gezamenlijk serieus werk maken van de online zichtbaarheid van de detailhandel, horeca, dienstverlening, ZZP, MKB en de 32.000 kleine zelfstandige webwinkels in Nederland.
 
Mocht je dit artikel bij andere ondernemende mensen onder de aandacht willen brengen, ga gerust je gang.
 
Frans Lalieu geeft lezingen over dit onderwerp.
Interesse? 06-55794751 of frans@retailadvisor.nl

Blog archief