Steeds meer ondernemers dreigen hun grip op vaste klanten, doelgroep en consument te verliezen.

Als je bedenkt dat eigenlijk geen enkele consument meer naar een winkel hoeft om producten te kopen, dan moet dit toch menig ondernemer aan het denken zetten. Er is een alternatief voor handen waarmee elke consument vanuit de thuissituatie nagenoeg alles kan kopen wat deze nodig heeft. Vaak goedkoper, uitgebreide informatie en met goede retourvoorwaarden. Om in dit proces als ondernemer nog een prominente rol te willen spelen, dient de fysieke ondernemer z’n beste beentje voor te zetten.
Inmiddels hebben velen het veld moeten ruimen omdat ze geen goed alternatief bleken of geen toegevoegde waarde meer hadden t.o.v. het online aanbod. Denk hierbij aan:
 
- Reisbureaus
- CD- en DVD winkels
- Boekwinkels (digitale boeken en kranten)
- Winkels met kantoorbenodigdheden
- Levensmiddelen
- Assurantiebedrijven en financieel adviseurs (meer dan gehalveerd)
- Elektronica-, wit- en bruingoedwinkels (meer dan gehalveerd)
- Kleding- en schoenwinkels komen steeds meer onder druk te staan
- Etc.
 
Zelfs nu zijn er ontwikkelingen gaande die op dit moment menig ondernemer toch aan het denken moeten zetten. Online worden bijvoorbeeld meubels- en lifestyleproducten aangeboden (steeds vaker met afbetalingsregelingen) door steeds meer aanbieders. Ditzelfde geld voor brillen en auto-onderdelen. Om er een paar te noemen.
 
Mond-tot-mond-reclame
Heb je een horecabedrijf, ben je een vakman, dienstverlener, zorgverlener, boekhouder, accountant, notaris en ga zo maar door. Voor jou geldt ook dat als de consument niets van jou kan vinden op internet, het nog maar de vraag is of op termijn jouw bedrijf voldoende interessant is om er contact mee op te nemen. Nu hoor je vaak van ondernemers dat ze nog voldoende klanten hebben. Mond-op-mond-reclame zegt men dan. Maar met mond-op-mond reclame realiseert men heel traag groei. Maar op een gegeven moment werkt dit ook niet meer. Temeer omdat steeds meer consumenten naast mond-reclame ook online iets wil zien van het bedrijf. Indien de ondernemer dan niet vindbaar is. Loopt deze het risico (ondanks mond-op-mond reclame) dat de consument zich toch online oriënteert en mogelijk kiest voor een ander bedrijf. Een bedrijf dat wel een online strategie of een aansprekende online presence heeft.
 
Als men mij adviseert om met een bepaald bedrijf in zee te gaan omdat men hier goede ervaringen mee heeft, dan neem ik dit voor waar aan en ben ik blij met dit advies. Alvorens ik contact ga opnemen met dit bedrijf zoek ik eerst online naar dit bedrijf omdat ik er meer over wil weten. Ik wil mezelf een beeld vormen. Ik wil voorinformatie hebben. Ik wil weten wie ik aan de telefoon krijg of wat ik kan verwachten als ik ernaar toe ga.  Als ik dan niets kan vinden of de presentatie stelt niets voor, dan begin ik toch te twijfelen. Want als een ondernemer zichzelf niet serieus neemt, moet ik dat dan doen. Dan rest mij alleen nog om te zoeken naar een andere winkel, restaurant, dienstverlener of ambachtsman óf ik leun toch voor de volle 100% op het advies en de ervaring van degene die mij de ondernemer heeft geadviseerd. Maar dan moet deze ondernemer echt uitzonderlijk zijn.
 
Als ik dit met ondernemers bespreek, kijkt men mij vaak argwanend aan terwijl men in veel gevallen precies hetzelfde doet. Maar men is zich er niet altijd van bewust.
Je online presence doet er echt toe, net als een effectieve online strategie waar je als ondernemer vooral inzet op online vindbaarheid, online klantenbinding, communicatie en transparantie (visualiseren / aansprekende content).
 
Frans Lalieu (RetailAdvisor)
Geeft lezingen over dit onderwerp.
Interesse? 06-557984751 of mail frans@retailadvisor.nl
 

Blog archief