Ondernemers communiceren online vooral via Social Media. Een overschat medium!?

Liever schrijf ik een blog over hoe succesvol de gemiddelde ondernemer online marketing integreert in het eigen businessmodel. Helaas laat de praktijk zien dat menig ondernemer “het online zijn” nog niet de aandacht geeft die het eigenlijk zou moeten hebben. Kengetallen van onderzoeken van de Hoge School Amsterdam en de drie grote banken laten zien dat 85% van alle ondernemers online bijna onvindbaar zijn. Soms komt men ze tegen via Facebook of per toeval via Google omdat ze staan geregistreerd in De Telefoongids van DTG. Maar beide kanalen geven geen goed inzicht in wat de ondernemer voor zijn op informatie beluste doelgroep kan en wil betekenen. Op de bekende Social Media haken de jongeren massaal af omdat ze niet constant en ongevraagd met reclame geconfronteerd willen worden. En al helemaal niet door ondernemers met content die niet aanspreekt of content waar men niets mee heeft.
 
Koester de klanten die je hebt.
Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat ondernemers werk moeten gaan maken van een aansprekende en dynamische online presence. Internet negeren staat namelijk gelijk aan het opgeven van het ondernemerschap. Er zijn zeker ondernemers die zonder een online presence nog steeds uitzonderlijk succesvol zijn. Toch denk ik dat ook deze ondernemers op termijn afgerekend gaan worden op hun online afwezigheid. Want juist nu, nu het nog goed gaat, dient men de klanten die men heeft ook zien vast te houden. Men moet ze koesteren. Temeer omdat online steeds meer kapers op de kust komen die op korte termijn de klanten van deze succesvolle ondernemers rechtstreeks gaan benaderen en hun interessante en aansprekende alternatieven gaan aanbieden.
Mij lijkt het onmogelijk voor ondernemers om succesvol te worden dan wel te blijven als men geen rekening houdt met hetgeen consumenten (maar ook collega ondernemers) van hen verwachten.  Deze verwachten namelijk dat ondernemers online communiceren door vooral transparant te zijn. Het succes, maar vooral de groei van de belangrijkste online aanbieders is gelegen in het feit dat deze bedrijven informatie verstrekken waarmee de doelgroep daadwerkelijk iets kan. Ze tonen namelijk producten, diensten, projecten, evenementen, advertenties, aanbiedingen etc. Maar ook recensies, reviews en productbeschrijvingen worden steeds belangrijker.
 
Ben zichtbaar en transparant.
Ondernemers die online niet gevonden willen worden krijgen het alsmaar moeilijker. Vooral ondernemers die zijn gevestigd buiten de grote winkelcentra of resideren in een woonwijk ondervinden dit dagelijks. Maar ook ondernemers die op een perfecte locatie zitten verliezen hun klanten omdat ze online niet vindbaar zijn. En als ze online vindbaar zijn is het vaak via een Social Media kanaal of via een statische en vaak nietszeggende en onaantrekkelijke website. De consument, maar ook de ondernemer zelf, halen informatie het liefst van een dynamische website. Een website die laat zien waar de ondernemer voor staat. Een website die met grote regelmaat verandert en van aanbod wisselt. Want wie gaat 5 keer terug naar een website die steeds hetzelfde laat zien. Dit probleem hebben vooral de kleine ondernemers met een relatief klein aanbod. Als men dit afzet tegen het aanbod van de pure players en grote winkelketens heeft men direct verklaard waarom consumenten deze platforms wél met grote regelmaat bezoeken.
 
Stel dat alle 1.500.000 Nederlandse ondernemers en bedrijven een website zouden hebben, hoe moet de klant weten hoe al deze websites heten laat staan dat men deze gaat bezoeken. De consument kiest voor gemak en daarmee voor de grootste online aanbieders waar men met een simpele zoekopdracht vindt wat men zoekt. De praktijk laat zien dat een kleine 1.500 websites en webshops praktisch alles laten zien wat in Nederland te koop of te verkrijgen is terwijl er meer dan 100.000 winkels en 32.000 webshops zijn.
 
Alleen als ondernemers gaan samenwerken op gezamenlijke platforms hebben ze kans dat ze door hun doelgroep worden gevonden. Ik geloof daarom ook in het succes van lokale en regionale platforms omdat de hedendaagse consument zich liever online oriënteert dan bijvoorbeeld in fysieke winkels en horecabedrijven of het direct benaderen van zzp-ers en bedrijven zonder kennis te hebben van het bedrijf. Met de juiste online presentatie kan de ondernemer de klant verleiden om ook zijn (fysieke) bedrijf te bezoeken dan wel te benaderen. 85% van alle Nederlandse consumenten oriënteert zich namelijk online voordat deze de stap naar het fysieke bedrijf zet of middels een telefoontje de ondernemer benadert. Vooralsnog concentreert menig ondernemer zich vooral op de bestaande klanten die zich met enige regelmaat in hun bedrijf laten zien. Ze hebben helaas nauwelijks aandacht voor nieuwe klanten.

Local Media Group wil alle ondernemers verbinden op betaalbare lokale, regionale en nationale platforms waar men het gezamenlijke aanbod laat zien. Een gezamenlijke zoekmachine voor producten, diensten en evenementen. Deze stellen we gemeenten en collectieven om niet ter beschikking. Als je interesse hebt wil ik graag een en ander toelichten.

Frans Lalieu,
CEO Local Media Group
06-55794751 of mail frans@localmediagroup.nl

Blog archief