Achterhaalde manier van denken doet de retail geen goed.

Vraag het gemeenten of de meeste deskundigen. De huidige retailproblematiek kan alleen worden aangepakt met beleving en hedonisme. Wat mij betreft komt daar transparantie, communicatie en online vindbaarheid bij. Niet op de tweede plaats, maar op de eerste. De klant oriënteert zich steeds meer online alvorens iets aan te kopen dan wel een winkel te bezoeken. Momenteel is het zo dat lokaal en regionaal geen enkele consument weet wat er in de buurt te koop wordt aangeboden. Bij elke zoekopdracht komt deze uitsluitend terecht in het domein van de nationale- en internationale ketenorganisaties of bij pure-players als Bol.com, Coolblue, Wehkamp, Amazon, Alibaba etc. Een aanzienlijk deel van het beschikbare consumentenbudget gaat naar deze aanbieders. Aanbieders die nauwelijks of geen winst maken maar wel enorme omzetten realiseren. Daarbij ziet men hun omzet jaarlijks met 20 tot 35% stijgen en die van fysieke winkels slechts met 1,5 tot 5%.
 
Beleving wordt als oplossing overschat
Natuurlijk is een aansprekende beleving in de winkel een absolute pré. Maar voordat men als winkelier kan "uitpakken" moet de consument eerst de winkel bezoeken. Een mooi en aantrekkelijk winkelcentrum zal de consument zeker waarderen. Maar bezoekt deze hierdoor ook meer en sneller een winkel? Mijn antwoord hierop is: Nee! De horeca zal er zeker wel bij varen, de gemiddelde winkelier niet. Die moet naar mijn mening meer gaan werken aan zijn online presentatie waarbij vooral transparantie steeds belangrijker wordt. Tonen (visualiseren) wat je te bieden hebt wordt van levensbelang voor de gemiddelde winkelier. De klant wil thuis op de bank kunnen zien wat winkels te bieden hebben. Het succes van de grote online aanbieders ligt vooral hierin verscholen. Vanwege hun grote aanbod schiet de gemiddelde consument bij elke zoekopdracht raak. Steeds vaker doet deze er dan ook zijn aankoop. Dít is wat consumenten willen. Ze willen zien wat men waar kan kopen. Helaas onderschatten winkeliers dit met als resultaat dat steeds minder mensen winkels bezoeken.
 
Lokaal/regionaal online samenwerken
Op een gezamenlijk dynamisch platform zoveel mogelijk aanbod bieden is de oplossing. Visualiseer producten, diensten en evenementen. Alleen dán krijgt men de aandacht van de consument. Juist vanwege het grote en diverse aanbod gaat de gemiddelde consument het lokale platform steeds meer gebruiken. Vanaf de luie bank kan men zich een beeld vormen wat ondernemers te bieden hebben en kunnen daardoor besluiten de winkel, de dienstverlener of het evenement te bezoeken. Met alleen een eigen website of webshop gaat het de ondernemer niet lukken. De consument moet dan teveel van deze sites gaan bezoeken. Dat doet hij/zij niet.
 
Oriëntatie in winkels wordt steeds minder
Vooral de kleine winkelier heeft hier last van omdat de consument direct met de winkelier of diens personeel wordt geconfronteerd. Indien deze daar een tweetal keer niet slaagt haakt men af en met een grote waarschijnlijkheid komt deze nooit meer terug omdat men zich bezwaard voelt. Deze consument of misschien wel (vaste)klant gaat voor altijd verloren. Pas als men laat zien wat men wél heeft kan men het tij keren. De klant komt gerichter naar de winkel en loopt daarmee minder kans “een blauwtje” te lopen.
 
Lezing over dit onderwerp
Ik heb hier onderzoek naar gedaan en wil e.e.a. graag met jullie delen. U kunt mij vragen voor een lezing over dit onderwerp. Tevens bied ik een oplossing om dit proces te keren. Een oplossing in de vorm van een gepersonaliseerd dynamisch lokaal/regionaal ondernemersplatform dat we gemeenten en collectieven om niet ter beschikking stellen.
 
Interesse?
Frans Lalieu
06-557494751 of mail frans@localmediagroup.nl
www.localmediagroup.nl

Blog archief