Boek Frans Lalieu

De retail heeft het anno 2016 niet gemakkelijk. Een klein aantal spelers domineren de markt en hun positie wordt als maar sterker. Denk hierbij aan de discounters, pure players en internationale winkelketens. Daar bovenop komt nog eens de economische crisis en de wijze waarop de politiek, gemeenten, vastgoedeigenaren, banken en deels de leveranciers hun steentje bijdragen. 
 
Als individu zijn zelfstandige retailers in economisch opzicht vaak niet interessant. Als groep zijn ze lastig te bewegen tot samenwerken. Dat maakt hen kwetsbaar.

 Echter, de grootste klap krijgt de retail van de consument. Door het veranderde koopgedrag, mede aangestuurd door de opkomst van de pure players, discounters en de webshops van de winkelketens, laten deze massaal de zelfstandige retailer links liggen. Retailers hebben het steeds moeilijker om de toegevoegde waarde en het onderscheidende vermogen van hun winkel aan te tonen. Ze ontwikkelen nauwelijks klantenperceptie en hebben daardoor veel te weinig of zelfs geen grip op de belevingswereld van de consument. Indien de retail niet gaat samenwerken is de kans groot dat er een kaalslag gaat plaatsvinden die z’n weerga niet kent. 
 
Dit boek geeft een indruk van de sterke verbondenheid tussen de retail en gemeenten, vastgoedeigenaren, banken en kennisorganisaties. Het beschrijft ontwikkelingen die direct van invloed zijn op het bestaansrecht van de zelfstandige retail.

 
 
RetailAdvisors verzorgt op afspraak seminars, workshops, inspiratie- en kennissessies over deze materie. Tijdens deze bijeenkomsten krijgt men inzichten, adviezen en handvatten aangereikt over zaken zoals beschreven in dit boek. Centraal staat de noodzaak tot samenwerken, het ontwikkelen van nieuwe business modellen, gezamenlijke online initiatieven, regionale internetplatforms en weblogistiek.
 
Recensie NBD Biblion / De Boekensalon
In zijn boek toont de auteur zich terecht bezorgd. Hij spreekt dan voornamelijk over retail (Engels voor 'wederverkoop') waarmee vooral winkels bedoeld worden. De vrees bestaat dat de fysieke winkel langzaam maar zeker verdwijnt. En dat heeft consequenties voor de leefbaarheid in de stad en de bouw van winkelcentra (vastgoed) lijdt hieronder. De retorische vraag wordt gesteld wie gebaat is bij de teloorgang van de winkelstand.

Maar ook waarschuwt de auteur de winkelier: die heeft het laten gebeuren. Er worden geen nieuwe initiatieven ontwikkeld, er is een gebrek aan kennis, samenwerken laat te wensen over en de doorsnee winkelier laat de internet-storm lijdzaam over zich heen komen. De schrijver heeft gelijk: dit gaat niet goed en hij pleit voor een beter bewustzijn, meer samenwerking, nieuwe concepten, betere klantenbinding en een verbeterd inzicht in de markt.

Het boek vormt een serieuze waarschuwing en derhalve een goed tijdbeeld van de huidige zorgwekkende situatie. Het boek is gericht op een brede doelgroep van winkeliers en politici.
 
Pluspunten: Toegankelijk, Inspirerend, Heldere uitleg
 
BestellenManagementboek  &  Bol.com
 
Maar nog liever bij de plaatselijke boekhandel: 
ISBN 978-90-821606-0-4